Vad är höjden av politisk korrekthet? Ja, vad tycker du? Bidra med din uppfattning till tråden.

Jag redogör för vad jag tycker är höjden av politisk korrekthet sist i inlägget. Nu ska vi se på video.



Rättså bra video, även om jag tycker att den är för politiskt korrekt. Upphovsmannen hävdar att politisk korrekthet är en sjukdom, men samtidigt tycker han att läkarkompetens är ett skäl att låta en person stanna i Sverige.

Videon handlar inte om läkarbristen, men oavsett så är det PK att tycka att högutbildade ska glida fram på en räkmacka hela tiden, att de är så mycket bättre människor. Det är ungefär som att folk som "gör rätt för sig" också har en helgongloria över sig, oavsett vad de gör när de inte är så upptagna med att göra rätt för sig. Ingen kan komma och säga att de har förtjänat allting, och då spelar det ingen roll hur mycket en person har fått andra att tycka att han/hon gjort rätt för sig. Men låt oss hoppas att det handlar om läkarbristen i alla fall. Nu kan vi lämna videon bakom oss, för jag tycker nämligen att även den s.k. läkarbristen är ett utmärkt exempel på det politiskt korrekta Sverige.

Om Sveriges utbildningssystem hade fungerat så hade vi inte haft någon läkarbrist. Men istället för att ta Sveriges problem på allvar så oroar Sverige sig för alla andra länders problem. Som "lösning" på Sveriges problem gör Sverige det som är allra sämst för Sverige samtidigt som Sverige påstår att det ska lösa våra problem. Det som verkligen skulle lösa problemet med läkarbristen finns inte ens på kartan. Det har kanske debatterats en endaste gång, såvitt jag kan minnas, och sedan blev det väldigt tyst.

Ingen vill erkänna att det är fel på Sverige. Det är lättare att komma med undanflykter och vagt antyda force majeure. Vi är så små. Vi kan inget göra. Osv. Det är märkligt att den taktiken är vanlig i ett av världens mest sekulariserade länder när det exakt på pricken handlar om att skylla på en högre makt.

Om vi har brist på läkare i Sverige så beror det inte på att Sverige är ett litet land, eller att det inte finns tillräckligt många svenskar som vill och kan bli läkare, utan den främsta orsaken är just att Sveriges utbildningssystem inte fungerar. Men det kan man ju inte säga, för då erkänner man ju att det är fel på Sverige på riktigt, och det är definitivt inte politiskt korrekt.

PK a la Sverige:

Sverige är det bästa landet i världen och Sverige är helt perfekt. Det är synd att klaga. Osv...