Results 1 to 8 of 8

Thread: 'Nederlands rukt op in Wallonië' (art. uit 2009)

  1. #1
    Veteran Member The Lawspeaker's Avatar
    Join Date
    Feb 2009
    Last Online
    11-05-2023 @ 04:45 AM
    Meta-Ethnicity
    Celto-Germanic
    Ethnicity
    Dutch
    Ancestry
    Brabant, Holland, Guelders and some Hainaut.
    Country
    Netherlands
    Politics
    Norway Deal-NEXIT, Dutch Realm Atlanticist, Habsburg Legitimist
    Religion
    Sedevacantist
    Relationship Status
    Engaged
    Age
    36
    Gender
    Posts
    70,133
    Thumbs Up
    Received: 34,728
    Given: 61,129

    0 Not allowed!

    Default 'Nederlands rukt op in Wallonië' (art. uit 2009)

    'Nederlands rukt op in Wallonië'

    (Novum) - Het Nederlands is bezig aan een opmars in Wallonië. Niet alleen vestigen zich steeds meer Vlaamse bedrijven en Vlamingen in het Franstalige deel van België, ook de Walen zelf vinden het vaker nuttig om Nederlands te kunnen spreken. Dat meldt het tijdschrift Onze Taal.

    De verbeterde kennis van het Nederlands is voor een deel te danken aan de economische voorspoed in Vlaanderen de laatste decennia. Walen die daarvan wilden profiteren, deden er goed aan Nederlands te leren. Ook zijn de natuur, de ruimte en de lage vastgoedprijzen in Wallonië aantrekkelijk voor Vlamingen. Sinds 2000 vestigden zich bijna tweehonderd Vlaamse bedrijven in Wallonië, die samen bijna een miljard euro investeerden en ruim drieduizend banen creëerden. Deze bedrijven stimuleren het gebruik van het Nederlands door hun medewerkers.

    Niet alleen Vlamingen, ook Nederlanders waarderen de rust in Wallonië en de aantrekkelijke huizenprijzen. De afgelopen vijftien jaar verdubbelde het aantal Nederlanders in België. Begin vorig jaar telde Wallonië 8175 Nederlandse inwoners, exclusief de Nederlanders die er alleen een tweede huis hebben.

    De meeste 'Nederwalen' wonen in de provincie Luik, en ook de gelijknamige stad ziet steeds meer Vlaamse en Nederlandse inwoners. De gemeente ontvangt hen met open armen. "We proberen het de Nederlandstaligen zo gemakkelijk mogelijk te maken", zegt burgemeester Willy Demeyer in het blad. "We worden hier omringd door Nederlandstalige gebieden, dus de Vlamingen en Nederlanders respecteer ik. Ik heb ze nodig en ik doe dus mijn best voor ze."

    Ook de Walen zelf ervaren hun gebrekkige kennis van het Nederlands steeds vaker als een handicap, verklaart het Waalse Office for Foreign Investors. Zij willen dat hun kinderen Nederlands leren. Een Vlaming die actief is in de Waalse politiek merkt op dat Walen veel meer moeite doen om Nederlands te spreken dan omgekeerd.

    Dat de Walen minder last hebben van een taalcomplex, is volgens Wallonië-kenner Guido Fonteyn historisch verklaarbaar. "Vlamingen hebben moeten afrekenen met een elite die voortdurend Frans sprak. Wallonië is nooit vervlaamst, terwijl Vlaanderen wel verfranst is geweest."

    Bron: Binnenland Nieuws (18 juni 2009)

    Bedankt, Kruisboog !
    Last edited by The Lawspeaker; 04-01-2012 at 08:23 PM.



    Wake up and smell the coffee.


  2. #2
    Veteran Member The Lawspeaker's Avatar
    Join Date
    Feb 2009
    Last Online
    11-05-2023 @ 04:45 AM
    Meta-Ethnicity
    Celto-Germanic
    Ethnicity
    Dutch
    Ancestry
    Brabant, Holland, Guelders and some Hainaut.
    Country
    Netherlands
    Politics
    Norway Deal-NEXIT, Dutch Realm Atlanticist, Habsburg Legitimist
    Religion
    Sedevacantist
    Relationship Status
    Engaged
    Age
    36
    Gender
    Posts
    70,133
    Thumbs Up
    Received: 34,728
    Given: 61,129

    0 Not allowed!

    Thumbs up

    Op zich is dit wel bemoedigend nieuws maar men zou van de Vlamingen moeten verwachten (en ook van ons hier ten noorden van de "grens") dat ook wij Nederlandstaligen wat meer moeite gaan doen en Frans moeten leren. Maar dat betekent dan wel dat het Franse Frans niet langer in Nederlandse scholen onderwezen dient te worden: we kopen wel Belgische boeken en leren onze kinderen Belgisch-Frans.

    Ik weet niet hoe het nu met de Waalse werkeloosheid gesteld is maar ik zie niet in waarom wij buitenlanders moeten huren als wij ook (naast Limburgse, Drentse, Friese en Groningse) Waalse arbeidskrachten kunnen inhuren.



    Wake up and smell the coffee.


  3. #3
    Veteran Member dralos's Avatar
    Join Date
    Sep 2011
    Last Online
    01-28-2015 @ 05:43 PM
    Location
    area 51
    Meta-Ethnicity
    dardanian
    Ethnicity
    albanian
    Ancestry
    trolls who mixed with illyrian gods and and then came to mix with bardhyll an illyrian king and so o
    Country
    Albania
    Region
    Dardania
    Taxonomy
    pred atlantoid with borreby and dinarid influences
    Politics
    no more pussies
    Religion
    chickz want me
    Age
    99
    Gender
    Posts
    15,365
    Thumbs Up
    Received: 2,387
    Given: 2,630

    0 Not allowed!

    Default

    Quote Originally Posted by Civis Batavi View Post
    Op zich is dit wel bemoedigend nieuws maar men zou van de Vlamingen moeten verwachten (en ook van ons hier ten noorden van de "grens") dat ook wij Nederlandstaligen wat meer moeite gaan doen en Frans moeten leren. Maar dat betekent dan wel dat het Franse Frans niet langer in Nederlandse scholen onderwezen dient te worden: we kopen wel Belgische boeken en leren onze kinderen Belgisch Frans.

    Ik weet niet hoe het nu met de Waalse werkeloosheid gesteld is maar ik zie niet in waarom wij buitenlanders moeten huren als wij ook (naast Limburgse, Drentse, Friese en Groningse) Waalse arbeidskrachten kunnen inhuren.
    civis ik leer 3u per week frans en de fransen hebben meestal 1u maar soms ook 3u maar van zeer lage kwaliteit

  4. #4
    Veteran Member The Lawspeaker's Avatar
    Join Date
    Feb 2009
    Last Online
    11-05-2023 @ 04:45 AM
    Meta-Ethnicity
    Celto-Germanic
    Ethnicity
    Dutch
    Ancestry
    Brabant, Holland, Guelders and some Hainaut.
    Country
    Netherlands
    Politics
    Norway Deal-NEXIT, Dutch Realm Atlanticist, Habsburg Legitimist
    Religion
    Sedevacantist
    Relationship Status
    Engaged
    Age
    36
    Gender
    Posts
    70,133
    Thumbs Up
    Received: 34,728
    Given: 61,129

    0 Not allowed!

    Default

    Quote Originally Posted by dralos View Post
    civis ik leer 3u per week frans en de fransen hebben meestal 1u maar soms ook 3u maar van zeer lage kwaliteit
    Daar moet dan wat aan gedaan worden. 3 uur per week Frans voor de Vlamingen en Noordnederlanders. 3 uur per week Nederlands voor de Walen.

    En als de kwaliteit een probleem is moeten er misschien leraren worden uitgewisseld.



    Wake up and smell the coffee.


  5. #5
    Veteran Member dralos's Avatar
    Join Date
    Sep 2011
    Last Online
    01-28-2015 @ 05:43 PM
    Location
    area 51
    Meta-Ethnicity
    dardanian
    Ethnicity
    albanian
    Ancestry
    trolls who mixed with illyrian gods and and then came to mix with bardhyll an illyrian king and so o
    Country
    Albania
    Region
    Dardania
    Taxonomy
    pred atlantoid with borreby and dinarid influences
    Politics
    no more pussies
    Religion
    chickz want me
    Age
    99
    Gender
    Posts
    15,365
    Thumbs Up
    Received: 2,387
    Given: 2,630

    0 Not allowed!

    Default

    Quote Originally Posted by Civis Batavi View Post
    Daar moet dan wat aan gedaan worden. 3 uur per week Frans voor de Vlamingen en Noordnederlanders. 3 uur per week Nederlands voor de Walen.

    En als de kwaliteit een probleem is moeten er misschien leraren worden uitgewisseld.
    dat systeem van leraren uitwisselen is waarschijnelijk het beste,zo blijft de kwaliteit op hoge peil.

  6. #6
    Veteran Member The Lawspeaker's Avatar
    Join Date
    Feb 2009
    Last Online
    11-05-2023 @ 04:45 AM
    Meta-Ethnicity
    Celto-Germanic
    Ethnicity
    Dutch
    Ancestry
    Brabant, Holland, Guelders and some Hainaut.
    Country
    Netherlands
    Politics
    Norway Deal-NEXIT, Dutch Realm Atlanticist, Habsburg Legitimist
    Religion
    Sedevacantist
    Relationship Status
    Engaged
    Age
    36
    Gender
    Posts
    70,133
    Thumbs Up
    Received: 34,728
    Given: 61,129

    0 Not allowed!

    Default

    Quote Originally Posted by dralos View Post
    dat systeem van leraren uitwisselen is waarschijnelijk het beste,zo blijft de kwaliteit op hoge peil.
    Precies. Ik ben er trouwens al langer voor om onze leraren Nederlands op een verplichte cursus in België te sturen omdat het Nederlands wat er op Belgische scholen wordt gegeven van veel betere kwaliteit is - als de Vlamingen een lerarenoverschot hebben kunnen dan wel hun plaatsen laten innemen door Vlaamse leraren. Hetzelfde geld voor leraren Frans: stuur ze maar naar Wallonië voor een cursus Frans.

    En als ze daar klaar zijn kunnen we eens gaan kijken naar verdere uitwisselingsprojecten: ook tussen scholen onderling. Het is dus bijvoorbeeld een heel goed idee als Waalse leerlingen een tijdje naar Vlaanderen of Nederland gaan om daar hun Nederlands te verbeteren en Nederlandse of Vlaamse leerlingen naar Wallonië.



    Wake up and smell the coffee.


  7. #7
    Veteran Member dralos's Avatar
    Join Date
    Sep 2011
    Last Online
    01-28-2015 @ 05:43 PM
    Location
    area 51
    Meta-Ethnicity
    dardanian
    Ethnicity
    albanian
    Ancestry
    trolls who mixed with illyrian gods and and then came to mix with bardhyll an illyrian king and so o
    Country
    Albania
    Region
    Dardania
    Taxonomy
    pred atlantoid with borreby and dinarid influences
    Politics
    no more pussies
    Religion
    chickz want me
    Age
    99
    Gender
    Posts
    15,365
    Thumbs Up
    Received: 2,387
    Given: 2,630

    0 Not allowed!

    Default

    Quote Originally Posted by Civis Batavi View Post
    Precies. Ik ben er trouwens al langer voor om onze leraren Nederlands op een verplichte cursus in België te sturen omdat het Nederlands wat er op Belgische scholen wordt gegeven van veel betere kwaliteit is - als de Vlamingen een lerarenoverschot hebben kunnen dan wel hun plaatsen laten innemen door Vlaamse leraren. Hetzelfde geld voor leraren Frans: stuur ze maar naar Wallonië voor een cursus Frans.

    En als ze daar klaar zijn kunnen we eens gaan kijken naar verdere uitwisselingsprojecten: ook tussen scholen onderling. Het is dus bijvoorbeeld een heel goed idee als Waalse leerlingen een tijdje naar Vlaanderen of Nederland gaan om daar hun Nederlands te verbeteren en Nederlandse of Vlaamse leerlingen naar Wallonië.
    dat klinkt zeer goed en het verstekt ook de band tussen de vlamingen,walen en hollanders.ik zou zeer graag is naar holland of wallonie gaan om lessen te volgen en om te zien hoe ze het daar aanpaken.ik kan je wel zeggen dat de vlaamse scholen een zeer hoge niveau hebben

  8. #8
    Veteran Member The Lawspeaker's Avatar
    Join Date
    Feb 2009
    Last Online
    11-05-2023 @ 04:45 AM
    Meta-Ethnicity
    Celto-Germanic
    Ethnicity
    Dutch
    Ancestry
    Brabant, Holland, Guelders and some Hainaut.
    Country
    Netherlands
    Politics
    Norway Deal-NEXIT, Dutch Realm Atlanticist, Habsburg Legitimist
    Religion
    Sedevacantist
    Relationship Status
    Engaged
    Age
    36
    Gender
    Posts
    70,133
    Thumbs Up
    Received: 34,728
    Given: 61,129

    0 Not allowed!

    Default

    Quote Originally Posted by dralos View Post
    dat klinkt zeer goed en het verstekt ook de band tussen de vlamingen,walen en hollanders.ik zou zeer graag is naar holland of wallonie gaan om lessen te volgen en om te zien hoe ze het daar aanpaken.ik kan je wel zeggen dat de vlaamse scholen een zeer hoge niveau hebben
    Daarom vind ik ook wel dat we de Mammoetwet maar eens grondig moeten herzien en desnoods het Vlaamse systeem overnemen. Het Vlaamse systeem werkt. Het Nederlandse werkt ook wel, hoor.. op papier.



    Wake up and smell the coffee.


Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Nederlands luchtruim vanaf 14:00 uur gesloten
    By The Lawspeaker in forum Nederland
    Replies: 0
    Last Post: 04-15-2010, 10:50 AM
  2. 'Nederlands landschap in verval'
    By The Lawspeaker in forum Nederland
    Replies: 0
    Last Post: 09-30-2009, 03:39 PM
  3. Intro in het Nederlands...
    By MarcvSS in forum Nederland
    Replies: 5
    Last Post: 01-08-2009, 06:19 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •