PDA

View Full Version : Både stödet för och motståndet mot Sverigedemokraterna ökar



Östsvensk
10-29-2009, 11:39 PM
SD Sveriges fjärde största parti
http://www.nationell.nu/2009/10/27/sd-sveriges-fjarde-storsta-parti


Sverigedemokraterna är nu Sveriges fjärde största parti. Det visar Aftonbladet/United Minds senaste väljarbarometer.

SD får hela 6 procent och blir därmed större än Folkpartiet (5,9%), Vänsterpartiet (5,7%), Centerpartiet (4,6%) och Kristdemokraterna (4,2%).

I undersökningen fick 1878 personer under perioden 5-25 oktober svara på frågan: Hur skulle du rösta om det vore val till riksdagen idag?

Undersökningen i sin helhet:

Sverigedemokraterna: 6,0%
Moderaterna: 26,6%
Folkpartiet: 5,9%
Centerpartiet: 4,6%
Kristdemokraterna: 4,2%
Socialdemokraterna: 33,7%
Vänsterpartiet: 5,7%
Miljöpartiet: 8,6%
Piratpartiet: 2,1%
Övriga: 2,5%

Skriven av Redaktionen

Zana startade Facebooklavin mot SD
http://hd.se/it/2009/10/28/zana-startade-en-facebooklavin-mot/?from=rss


I måndags hade den Facebooksida Zana Hussan, 19, skapat mot Sverigedemokraterna 8 000 medlemmar. "Bra, men vi måste blir fler", tänkte han.
I skrivande stund har sidan 150 459 medlemmar. En siffra som ökar i lavinartad hastighet.

Internet. Zana Hussan, 19, startade sidan "Sverigedemokraterna i riksdagen - Nej tack" (http://www.facebook.com/pages/Sverigedemokraterna-i-riksdagen-Nej-tack/142027660912) på Facebook 31 augusti i år.

– Jag tyckte inte att det fanns någon seriös och partipolitiskt obunden grupp mot rasism på Facebook, så jag startade den, säger han.

Då hade han inte en tanke på att sidan skulle orsaka en smärre Facebookbävning.

– Måndagen 19 oktober hade sidan 8 000 medlemmar. Måndagen 26 oktober hade vi 100 000 medlemmar, säger han.

Sedan rullade det på. Under tiden den här artikeln skrevs ökade medlemsantalet från 149 973 till 150 791 personer.

– Taket är lika högt som det antal svenskar som är emot Sverigedemokraternas främlingsfientlighet, säger Zana Hussan.

– När sidan hade 8 000 fans tänkte jag att det var bra, men vi måste bli fler, det måste gå snabbare. Så jag uppmanade alla medlemmar att bjuda in minst 20 av sina vänner. Sedan var det bara: "Kaboom", säger han.

Zana Hussan är aktiv inom vänsterpartiet men poängterar att gruppen är helt partipolitiskt obunden.

– Jag är politiskt aktiv, jag jobbar 20 procent för Vänsterpartiet, men jag har varit tydlig mot alla medlemmar med att detta är ett seriöst initiativ och att jag aldrig kommer att blanda in partipolitiken, säger han.

– Det behövs att vi samlar alla. Vänster, höger, barnfamiljer, unga, rika, sjuka, fattiga och friska. Hela Sverige ska med.

150 000 medlemmar på Facebook, visst, – men vad betyder det i praktiken?

– Sidan är tänkt som en mötesplats för alla som vill dela kunskap, argument och artiklar. Det är en stöttepelare för alla som vill bekämpa främlingsfientligheten och bejaka mångfalden och den går som en löpeld genom internet, säger Zana Hussan.

Han menar att det viktiga inte är antalet medlemmar, utan dialogen som förs. Förhoppningen är dock att det stora antalet medlemmar ska ge folk en känsla av att "jag är inte ensam, vi är många", och våga stå upp mot vardagsrasism vid fikabordet, säger Zana.

– Vi har haft 19 791 interaktioner – det vill säga kommentarer, postningar eller att någon "gillat" en post. Det är aktiviteten i gruppen som gör skillnaden, säger han.

Vad är Zana för fjollnamn egentligen? :coffee:

Brännvin
10-30-2009, 02:07 PM
150 000 medlemmar på Facebook, visst, – men vad betyder det i praktiken?


Tja, 2000, 150000 eller 2 miljoner spelar ingen roll. En vänsterpöbel är en vänsterpöbel är en vänsterpöbel, oavsett storlek. Dessutom går det ju att ha flera identiteter på Facebook, så det är inte ens säkert att det handlar om 150000 unika individer. :coffee:

Men detta är ett förväntat beteende av vänstern. Det som stör mig mest är att en dagstidning som gör anspråk på att vara seriös och opartisk, ger sig i kast med den här sortens skräprapportering. Desperationen att hitta dynga att kasta på SD verkar inte längre ha några gränser.

Brännvin
10-30-2009, 02:09 PM
Sverigedemokraterna är nu Sveriges fjärde största parti. Det visar Aftonbladet/United Minds senaste väljarbarometer.

Över 6% (trotts att siffrorna kommer från en sosse-tidning:D), härligt! Nu har SD min röst garanterat.. :thumb001:

Östsvensk
10-30-2009, 04:01 PM
Det som var förvånande var hur fasen Piratpartiet (Vänsterpartiet light) kunde ligga uppe i 2,1 procent? :eek:

Förbaskade ungar...

Brännvin
10-31-2009, 04:15 PM
Det som var förvånande var hur fasen Piratpartiet (Vänsterpartiet light) kunde ligga uppe i 2,1 procent? :eek:
Förbaskade ungar...


PP ligger inte på någon politisk skala :coffee:.
Men frågan är hur det skulle se ut i verkligheten om dom verkligen lyckades genomföra det dom vill. Dvs. avskaffa upphovsrätten. Det kanske skulle innebära att vi skulle få mindre kommersiell skitmusik? :P

Östsvensk
10-31-2009, 04:58 PM
PP ligger inte på någon politisk skala :coffee:.
Men frågan är hur det skulle se ut i verkligheten om dom verkligen lyckades genomföra det dom vill. Dvs. avskaffa upphovsrätten. Det kanske skulle innebära att vi skulle få mindre kommersiell skitmusik? :P

Anledningen till att jag kallade dem för Vänsterpartiet light var för att de har många "smygkommunister" i sitt led och att de utöver detta har sållat sig till vänsterblocket i EU-parlamentet. Partiet vill även legalisera cannabis och har gjort något uttalande i likhet med att "pedofiler platsar bättre i partiet än främlingsfientliga".