PDA

View Full Version : Fler "invandrare" ska få jobb



Östsvensk
11-02-2009, 01:07 PM
Gävleborg
Nysatsning ska ge fler invandrare jobb
http://svt.se/2.33557/1.1753649/nysatsning_ska_ge_fler_invandrare_jobb&from=rss


Arbetslösheten bland invandrare med utomeuropeisk bakgrund är hög. Och det kan ta upp till tio år innan de kommer in på arbetsmarknaden. Men i ett nytt projekt har nu Arbetsförmedlingen i Gävleborgs län bestämt sig för att särkilt hjälpa nyanlända invandrare till jobb.

Hon heter Tsegewein Teclegergish och är på arbetsförmedlingen i Gävle och berättar att hon har yrkesmässig kunskap i både vävning och stickning från hemlandet Eritrea. Tsegewein Teclegergish säger att hon mer än gärna vill satsa på att jobba med detta här i Sverige. Hon har haft uppehållstillstånd i tre år och har länge försökt komma in på arbetsmarknaden . Nu är hon en av de nästan hundra deltagarna i arbetsförmedlingens projekt där nya svenskar får extra stöd och coachning.

- Jag vill arbeta och försörja mig, jag vill inte leva på andra, säger Tsegewein Teclegergish.

Projektet som arbetsförmedlingen startade i somras heter Från nyanländ till nyanställd, och det är just ett jobb som är målet. Målgruppen är invandrare som kommer från ett utomeuropeiskt land och som är anmälda på arbetsförmedlingen. Idag är knappt etthundra personer med i projektet men ytterligare cirka 500 personer ingår i målgruppen.

Just nya svenskar från länder utanför Europa, har ett tufft jobb att ta sig in på arbetsmarknaden och arbetsförmedlingens egen statistik visar att det tar minst tio år för en kvinna och sju år för en man att göra det.

Eva Holmberg Tedert är den som skrev projektansökan på Arbetsförmedlingen i Gävle och hon säger så här om projektet:

- Många arbetsgivare tvekar att anställa någon med kompetens som de inte riktigt förstår, då väljer man den sökande som har en utbildning man förstår. Därför är det viktigt med validering där vi omvandlar en persons erfarenhet till det svenska systemet. Då kan arbetsgivaren se exakt vad erfarenheten står för. Då tror jag att arbetsgivarna blir mindre rädda att anställa också.

Måste man ha utomeuropeisk bakgrund för att anses vara "invandrare" numera? Och de kallar massinvandringskritiska för rasister. :rolleyes: :coffee:

Brännvin
11-02-2009, 09:06 PM
Måste man ha utomeuropeisk bakgrund för att anses vara "invandrare" numera?

Varje person i Sverige med utomnordisk bakgrund är en invandrare. :coffee:

Östsvensk
11-02-2009, 09:23 PM
Varje person i Sverige med utomnordisk bakgrund är en invandrare. :coffee:

Jag undrar om en relativt nyanländ västlig (vit) invandrare från till exempel Kanada eller England också får ta del av alla dessa program och kortare utbildningstider?

En person med finsk bakgrund började en gång att skojbråka lite med en adopterad neger. Negern började med att kalla honom för finnjävel, och finsken svarade tillbaka med att den brune var en negerjävel. Gissa vem som fick gå till rektorn och få en saftig utskällning? :D :coffee: