PDA

View Full Version : Vellinge och "flyktingar"



Östsvensk
11-12-2009, 12:05 AM
Hur kan vi ha missat detta ämne egentligen?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/boende-for-flyktingbarn-i-vellinge-1.991729


Boende för flyktingbarn i Vellinge

Malmö stad och vårdbolaget Attendo Care öppnar ett boende för ensamkommande flyktingbarn i Vellinge. Placeringen har valts trots att Vellinge kommun sedan flera år säger nej till att ta emot flyktingar.

Det handlar om ett boende för 30 barn och ungdomar i Hököpinge, rapporterar Sveriges Radio Malmö.

Lars-Ingvar Ljungman (M), ordförande i Vellinges kommunstyrelse säger att han känner sig överkörd. Kommunen ska nu undersöka om det går att stoppa boendet.

Attendo Care ska på uppdrag av Malmö stad driva boendet. Vellinge kommun får ansvar för att ordna fram gode män till barnen och lösa eventuell skolgång.

Under den senaste tiden har liknande boenden öppnats av Malmö stad i Teckomatorp och Svedala.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3779815.svd


Vellinge kommun vill stoppa flyktingboende

En flyktingmottagning för ensamkommande flyktingbarn ska öppnas i Hököpinge i Vellinge kommun. Men nu vill kommunen stoppa boendet.
"Vi kommer därför att undersöka vilka möjligheter vi har för att stoppa denna cirkus - så här får det inte gå till!", skriver kommunalrådet på kommunens hemsida.

http://svt.se/2.33782/1.1767521/billstrom_-vellinge_bor_ta_emot_flyktingbarn&from=rss


Billström: -Vellinge bör ta emot flyktingbarn

Vellinge borde ta emot de ensamma flyktingbarnen. Det anser migrationsminister Tobias Billström (M). Samtidigt är han kritisk mot att Malmö så snabbt flyttade barnen till Vellinge.

NSFreja
11-16-2009, 02:21 PM
Välkommen till verkligheten. Sverige är väl ett land med dom mest inkompetenta politiker som finns.
Demokrati, vad är det? Varför ens försöka låtsas som att vi har demokrati när folket inte får välja själv.

I kommunen där jag bor var det sagt att vi skulle få totalt 75 flyktingar under under en 3-års period. Detta började för 1½ år (start i september-oktober eller nått 2007) sedan om jag inte missminner mig och först kom det väl 20 st tror jag, förra året dök det konstigt nog upp 62 till...och jag vet inte hur många vi får hit under 2009. Det är iallafall fler än 75 kan jag lova, man behöver inte vara professor i matematik eller geni för att se att politikerna inte kan räkna.

Hrolf Kraki
11-19-2009, 12:49 AM
15 kommuner i Sverige tar varken emot ensamkommande asylsökande barn och ungdomar, eller vuxna som fått uppehållstillstånd. DN har frågat dem varför. Rundringningen visar att rika Vellinge utmärker sig i sitt hårdnackade motstånd.

Gemensamt för kommunerna som inte har avtal är att de ligger i Götaland och Svealand. Där slutar likheten. Kommunerna hänvisar till helt olika skäl för att säga nej.

Några har haft avtal tidigare. Håbo och Strömstad har just beslutat att ingå ett nytt avtal om att ta emot vuxna med uppehållstillstånd.

I Töreboda och Grums driver Migrationsverket flyktingförläggningar och Ljusnarsberg tar hand om 200 asylsökande åt Lindesberg.

Laxå och Klippan har tidigare haft stora flyktingförläggningar.

– Vi har bett om att få ta det lugnt, säger kommunalrådet Bengt Svensson (M), Klippan.

Kommunalrådet säger sig vara trött på att Klippan beskrivs som ett nazistfäste, och migrationsminister Tobias Billström har gjort påstötningar om att det är dags att skriva på. Avsikten är att ta emot tre ensamkommande flyktingbarn.

Peter Eriksson (S) i Askersund säger att det inte är ovilja utan oförmåga som hindrar dem att ta emot flyktingar.

– Vi vill slippa listan och samtalar nu med länsstyrelsen om att ta emot ett par ungdomar tillsammans med grannkommunerna *Lekeberg och Laxå.

Tidaholms kommunalråd Curt B Gustafsson (S) tycker inte om att bli uppringd utan förvarning.

– Det finns inte en chans att jag skulle kunna förklara för dig nu hur det ligger till, säger han skarpt.

Karlsborg diskuterar just nu med Töreboda och Hjo om att ta emot barn.

– Jag vill personligen att kommunen ska ställa upp, särskilt nu, säger kommunfullmäktiges ordförande Lars-Åke Carlsson (M).

Vellinge utmärker sig genom att vara en stor och rik kommun som aldrig haft något som helst avtal om flyktingmottagande. Kommunalråd Lars-Ingvar Ljungman (M):

– Vi har ansett att de ekonomiska villkoren för det traditionella mottagandet är för dåliga. Vi har också avstått från att ta emot ensamkommande barn för att vi saknar kunskap och kompetens. Jag ser inget egenvärde i att ha integrationsproblem. Jag tycker att det är bra att vi inte har det här hos oss.

Helsingborg, som tidigare har haft avtal, har valt att inte teckna något nytt.

– Vi har gjort en markering mot flyktingpolitiken. Vi tycker inte att systemet fungerar. Vi är en mycket segregerad stad och måste först lösa problemen, säger kommunalrådet Christian Orsing (M).

I dag är det över 500 minderåriga som väntar på en kommunplats. Regeringen säger att hela systemet brakar samman om inte fler kommuner frivilligt tar emot barn och ungdomar. I dag har 104 av 290 tecknat avtal.

Många kommuner som inte tar emot minderåriga hänvisar till att de är små. Men en liten kommun som Övertorneå tar emot 26 barn och unga.

Brännvin
12-13-2009, 04:26 AM
Visst är Vellinge en Moderatstyrd kommun och likafullt är Moderaterna på riksplanet för mångkultur men deras grabbar i Vellinge är lyckligtvis av annat virke än 1/32 dels negern Reinfeldt. :eek: :D