PDA

View Full Version : Rotterdam heeft nieuwe burgemeester



MarcvSS
01-05-2009, 01:24 PM
Rotterdam heeft nieuwe burgemeester

Uitgegeven: 5 januari 2009 06:20
Laatst gewijzigd: 5 januari 2009 14:58

ROTTERDAM - Ahmed Aboutaleb is officieel burgemeester van Rotterdam. Commissaris van de Koningin Jan Franssen beëidigde hem maandagochtend tijdens een buitengewone raadsvergadering.
Aboutaleb nieuwe burgemeester Rotterdam
Aboutaleb is daarmee Ivo Opstelten opgevolgd, die na tien jaar afscheid nam van de Maasstad. Hij is de eerste Nederlandse burgemeester van Marokkaanse afkomst: dat trok niet alleen de aandacht van Nederlandse media, maar ook die van buitenlandse. Onder de aanwezigen waren vele prominenten.

Zo kwamen de burgemeesters Job Cohen van Amsterdam en Annemarie Jorritsma van Almere naar Rotterdam. Ook een van Aboutaleb's voorgangers, Bram Peper, was aanwezig.





Fortuynisten

Voorafgaand aan de bijeenkomst heeft een groepje Fortuynisten geprotesteerd bij het stadhuis. Op een van de spandoeken die zij bij zich droegen, stond dat "wat in dit poppenhuis vandaag geschiedt, dat wilde onze Pim Fortuyn toch niet''.

Het Rotterdamse stadhuis aan de Coolsingel wordt maandag extra beveiligd. Zo besnuffelen speurhonden de apparatuur en tassen van de internationale pers, die massaal verslag wil doen van de installatie.


Aboutaleb

Voordat Aboutaleb burgemeester werd van Rotterdam, was hij staatssecretaris van Sociale Zaken. Aboutaleb volgt Ivo Opstelten op. De VVD'er was tien jaar burgemeester in de Maasstad.


Paspoort

Raadslid Marco Pastors van Leefbaar Rotterdam heeft maandag Aboutaleb een lege envelop cadeau gedaan om zijn paspoort in op te sturen naar de koning van Marokko. Hij deed dit tijdens de buitengewone raadsvergadering waarin Aboutaleb aantrad als burgemeester.

''U heeft nu de kans bij de Marokkaanse overheid de onmogelijkheid om het Marokkaanse paspoort op te zeggen, aan te vechten'', aldus Pastors. Hij vindt dat de positie van Aboutaleb een morele verplichting met zich meebrengt.

''Wij vinden dubbele loyaliteit een serieuze kwestie die de integratie belemmert, en dat u, als in Marokko geboren burgemeester, van uw vooraanstaande positie in Nederland gebruik moet maken om in Marokko geboren Nederlanders de mogelijkheid te geven het Marokkaanse paspoort ongeldig te laten verklaren.''


Brief

In de envelop zit ook een brief, mocht Aboutaleb zijn paspoort niet 'durven' opsturen. ''U kunt daarmee in deze kwestie voorop lopen.''

Aboutaleb wil dat iedereen meedoet in de samenleving, maar dat mag niet ontaarden in een discussie over loyaliteit. ''De discussie moet plaatsvinden waar het thuishoort, en dat is bij de minister van Buitenlandse Zaken.

Je kunt niet met een megafoon gaan roepen dat een land de grondwet moet aanpassen'', reageerde Abouteleb en vervolgde: ''Ik weiger te accepteren dat na 32 jaar Nederlanderschap wordt getwijfeld aan mijn loyaliteit. Nederland gaat bij mij voorop, in de tweede plaats Rotterdam.''

© ANP

ZIE OOK:

03/01/2009 Europa volgt installatie Aboutaleb

15/12/2008 Raadsleden bedreigd na voordracht Aboutaleb

18/11/2008 Wethouder Klijnsma wil Aboutaleb opvolgen (video)

Bron (http://www.nu.nl/algemeen/1893699/rotterdam-heeft-nieuwe-burgemeester.html)

Om kotsmisselijk van te worden... Eerst lui met een dubbel paspoort in de tweede kamer en dan nu een Marokaan als burgervader van een Nederlandsche stad...

Bah, bah, bah...

Stossy
01-05-2009, 04:02 PM
Ja helaas is dit gebeurd. Snap niet waar ze mee bezig zijn...

Ze zijn ook van plan een wijk in Rotterdam in Marokkaanse bouwstijl te bouwen... Alsof die moskee nog niet genoeg is...

Heimmacht
01-05-2009, 10:34 PM
Zo zie je maar weer hoeveel het volk te zeggen heeft in eigen stad en land.

Luijken
01-05-2009, 10:46 PM
Ik zat vanochtend het nieuws te kijken en zag dit treurig nieuwsbericht inderdaad voorbij komen, wat nu nog het geval was, ik kon zweren dat de presentatrice van Marokaanse afkomst werkelijk waar zat te glunderen..

Mijn ontbijt was in ieder geval niet meer smakelijk :shakefist

Groenewolf
01-06-2009, 10:25 AM
Met wat geluk zit die niet de volle zes jaar uit. En kan die in die korte tijd niet al te veel schade aanrichten.

*houdt zijn vingers gekruist.*

MarcvSS
01-06-2009, 11:16 AM
Met wat geluk zit die niet de volle zes jaar uit. En kan die in die korte tijd niet al te veel schade aanrichten.

*houdt zijn vingers gekruist.*Laten we dat idd hopen kameraad... Maar ach, volgens mij richt het zooitje wat daar gewoon woont al genoeg schade aan...

Het gaat nu puur de vraag zijn hoe hij daar mee omgaat qua optreden... Het is tenslotte z'n eigen volk.

Stossy
01-06-2009, 03:35 PM
Ik zag dat hij een envelop aangeboden had gekregen om zijn Marokkaanse paspoort op te sturen naar de koning van Marokko.


Science Café - Meervoudige nationaliteit, kan en mag dat?

Raadslid Marco Pastors van Leefbaar Rotterdam overhandigde maandag Ahmed Aboutaleb bij zijn aantreden als burgemeester van Rotterdam een lege envelop om zijn paspoort in op te sturen naar de koning van Marokko. Regelmatig staat het hebben van een dubbele nationaliteit op de politieke agenda. Zo besteedden de media veel aandacht aan het feit dat de (toenmalige) staatssecretarissen Albayrak en Aboutaleb door hun dubbele nationaliteit volgens Wilders geen goede politici konden zijn. Ook de nationaliteit van Prinses Máxima werd onder de loep genomen.

De discussie lijkt wat geluwd, maar veel vragen zijn onbeantwoord. In Nederland moet iemand die door naturalisatie Nederlander wordt, zijn oude nationaliteit opgeven. Hiervoor moet hij zelf contact opnemen met de autoriteiten van zijn land van herkomst. Wanneer hij dat niet doet kan zijn Nederlandse nationaliteit weer worden ingetrokken.

Maar wat als het in het land van herkomst onmogelijk is om afstand te doen? Wat zijn de uitzonderingen? Is het beperken van de mogelijkheden van dubbele nationaliteit wel in het algemeen belang? Hoe gaat men in andere Europese landen hiermee om?

Op verzoek van de Adviescommissie Vreemdelingenzaken is hier onderzoek naar gedaan door prof. mr. Gerard-René de Groot en dr. Maarten Vink. Zij zullen hun onderzoek toelichten, illustreren met cijfers en een nieuw licht werpen op de discussie.

MarcvSS
01-06-2009, 04:12 PM
Ik zag dat hij een envelop aangeboden had gekregen om zijn Marokkaanse paspoort op te sturen naar de koning van Marokko.En zou hij die geaccepteerd hebben?

Lijkt me niet dat die rifnikker daar op in gegaan is...

Stossy
01-06-2009, 04:17 PM
En zou hij die geaccepteerd hebben?

Lijkt me niet dat die rifnikker daar op in gegaan is...

Laten we hopen dat hij zijn Nederlandsche paspoort erin doet en dat opstuurt en dan snel de eerste boot naar Marokko pakt.