PDA

View Full Version : Nu må svenske kvinder også blive læger



Hrolf Kraki
01-12-2010, 05:34 PM
Den svenske regering åbner nu op for, at kvinderne også kan trække i kitlen og tjekke svenskernes sundhedstilstand.

Læger, tandlæger og psykologer - det skal da være mænd. Sådan har den svenske regerings holdningen været hidtil, men nu bliver de svenske kvinder lukket ind i de traditionelle mandefag.

Svenskerne vil afskaffe kønskvoteringen på landets universitetsuddannelser, hvor der har været en positiv særbehandling af mænd.

"Uddannelsessystemet skal åbne døre - ikke slå unge, studiemotiverede kvinder i hovedet," siger Sveriges højskole- og forskningsminister, Tobias Krantz til det svenske nyhedsbureau TT.
Ligeløn er en by i Sverige 8/1

Favoriseringen af de unge, svenske mænd har betydet, at mange kvinder er blevet udelukket fra deres drømmestudie, selv om de har bedre karakterer end de mandlige ansøgere.

Sidste år var 95 af de studiesøgende, der ikke fik plads på første prioriteten, kvinder.

I Danmark er der flere kvinder, der bliver optaget på medicinstudiet, end mænd.


http://www.avisen.dk/nu-maa-svenske-kvinder-ogsaa-blive-laeger_120859.aspx


Kvinde kunne ikke blive læger for nu i Sverige? :confused:

Lars
01-12-2010, 05:48 PM
http://www.avisen.dk/nu-maa-svenske-kvinder-ogsaa-blive-laeger_120859.aspx


Kvinde kunne ikke blive læger for nu i Sverige? :confused:

Svenskerne vil afskaffe kønskvoteringen på landets universitetsuddannelser, hvor der har været en positiv særbehandling af mænd.

Thulsa Doom
01-12-2010, 06:05 PM
Svenskerne vil afskaffe kønskvoteringen på landets universitetsuddannelser, hvor der har været en positiv særbehandling af mænd.

Det stämmer. Vissa utbildningar som till exempel veterinär- och psykologlinjerna domineras helt av kvinnor. Delvis på grund av att de har bättre betyg och delvis beror det på att ingen "normal" människa vill utbilda sig till dessa yrken.

Lars
01-12-2010, 06:08 PM
Der er også store tab I at have kvinder på barsel osv., og I sådanne speciel erhverv som læger nu engang er, er mænd at foretrække. De gør sig sikkert også bedre end kvinder.

billErobreren
06-07-2011, 10:41 PM
Der er også store tab I at have kvinder på barsel osv., og I sådanne speciel erhverv som læger nu engang er, er mænd at foretrække. De gør sig sikkert også bedre end kvinder.

at vi både kan blive enige om. stadig føler sig dårligt om kvinder. Jeg mener, jeg plejer perfer kvinder som min læger (lige siden jeg var barn), men Ja den dobbelte standard slags giver mening i tilfælde af barselsorlov blandt andet