PDA

View Full Version : Motdemonstrationer: demokratisk rättighet eller hot mot demokratin?



Anthropos
01-07-2015, 05:24 PM
Min åsikt är klar: Motdemonstrationer är ett hot mot demokratin och det är polisens ansvar att omhänderta och bortföra alla personer som befinner sig vid tillståndsgivna demonstrationer med plakat, störande ljud, andra störande manövrar som att demonstrativt vända ryggen till, eller som på annat sätt hindrar de som är intresserade av den tillståndsgivna demonstrationen från att komma fram och uppfatta budskapet.

Jag har också noterat att det skett en förändring i svensk praxis. Tidigare ansågs motdemonstrationer som obstruerande, störande och olagliga, men nu är det bara om motdemonstranterna medför tillhyggen, vapen och dylikt som de omhändertas av polis. För mig innebär den nya ordningen pöbelvälde och inget annat.

Vad tycker du?

Anthropos
01-07-2015, 05:43 PM
Håller med till 100%. Har du några exempel där detta hänt i Sverige? Det känns väldigt bekant.

Har inte hört talas om en enda SD-demonstration där det inte dykt upp en klick med rabiata vänsterliberaler som står och babblar i mun på talaren, som tar de bästa platserna och håller upp plakat och flaggor för att folk inte ska se, osv. Jag har själv besökt några sådana möten. Vid ett möte i Göteborg förra året var det så många motdemonstranter att Jimmie Åkesson inte ens försökte fullfölja talet. Till och med Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt sade i media att det inte är okej att förhindra andra från att nå ut med sitt budskap.

http://sdkuriren.se/idag-var-det-ater-demokratin-som-var-den-stora-forloraren/

Mazik
01-07-2015, 09:39 PM
Har inte hört talas om en enda SD-demonstration där det inte dykt upp en klick med rabiata vänsterliberaler som står och babblar i mun på talaren, som tar de bästa platserna och håller upp plakat och flaggor för att folk inte ska se, osv. Jag har själv besökt några sådana möten. Vid ett möte i Göteborg förra året var det så många motdemonstranter att Jimmie Åkesson inte ens försökte fullfölja talet. Till och med Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt sade i media att det inte är okej att förhindra andra från att nå ut med sitt budskap.

http://sdkuriren.se/idag-var-det-ater-demokratin-som-var-den-stora-forloraren/

Här har du en :D

https://pbs.twimg.com/media/BwyaYBxIEAAO_yN.jpg:large

Bilden är från lilla Vetlanda i Småland, där SD lyckades locka till sig över 1000 människor som lyssnade, och inga försök till att störa talet gjordes bland åhörarna. Förmodligen fanns det en liten klick bland publiken som kunde tänka sig att bua, vissla, och vara allmänt störande. Men de märkte att de var alldeles för få, gentemot de som faktiskt var intresserade av att höra vad SD står för.

Inget annat parti än SD kan locka sådana stora massor i en så liten stad som Vetlanda (13000 inv), tvivlar på att de ens kan göra det i Stockholm. Minns då jag och några polare skulle åka in till stan för att lyssna på Jimmie, jag var där i förväg, och satt på en bänk på ett annat torg och väntade. Där stod någon miljöpartist och snackade, det var ingen som lyssnade på honom. På det andra torget stod Jimmie och pratade, där hade det samlats över 500 personer. Var faktiskt rätt städat på den, för att vara Uppsala.