PDA

View Full Version : SVT Fosterland



Anthropos
01-11-2015, 07:50 PM
Avsnitt 1 finns nu på svtplay och går troligtvis se från hela världen. Min recension:

Typisk svt-produktion helt utan logik. Det saknades intervjuer med tyngre företrädare för de partier som den kringresande journalisten sade sig vilja förstå. Men det var inte helt ointressant att möta mindre vältaliga representanter för nationalistpartier. Golden Dawn och Sverigedemokraterna stod i fokus, jämte illegala migranter och programledarens egna betraktelser, och endel intervjuer med folk som saknade klara kopplingar men som i dokumentären representerade SDs åhörare å ena sidan, och motdemonstranter å den andra. Sakliga jämförelser mellan SD och Golden Dawn saknades helt. SDs första år under Klarström refererades med arkivmaterial.

Mycket låg nivå på det sakliga innehållet som är i princip helt obefintligt. Många vaga anspelningar. Programledarens egna betraktelser var extremt vinklade, och t ex frågade han sig själv om han borde sluta vara artig mot alla de (enligt programledaren själv) artiga människorna på Golden Dawns partikansli, för att markera sitt ogillande. Kritiker tilläts också presentera vad de ansåg vara SDs principer utan att SD fick någon chans att svara.

Inte helt ointressant att titta på men ingen höjdare heller alltså.

Någon annan som vill säga något?

Anthropos
01-24-2015, 12:11 PM
http://avpixlat.info/2015/01/22/svts-fosterland-propaganda-pa-basta-sandningstid/

Fredrik Önnevall har blivit polisanmäld för det som visas i programmet.

Fosterlands researcher, asylrättsaktivisten Hanin Shakrah, har tidigare sysslat med finansiering av människosmuggling.

Programmets projektledare Hans Karlsson har tidigare varit ordförande för KPMLR som numera heter Kommunistiska Partiet. Karlsson har förnekat att Hanin Shakrah är programmets researcher. Men på SVTs webb och i eftertexterna står det att hon är det.

Anthropos
01-27-2015, 08:50 PM
Enligt SVT Text har pojken som Önnevall smugglade till Sverige fått uppehållstillstånd. Sverige har undertecknat Dublinförordningen och för svenskarnas skull borde Migrationsverket ha skickat honom tillbaka till Grekland. Men grekerna är säkert tacksamma för att Sverige är vanstyrt och kommer naturligtvis inte att klaga.

Lux Aeterna
03-09-2015, 12:16 AM
Ok, nu har jag kollat, så för att sammanfatta denna SVT-dynga lite kort då,

SD skämde ut sig i vanlig ordning, inget att tillägga där. Fredrik Önnevall trakasserar FN bögen med den vanliga tröttsamma "logiken" att alla homosexuella måste stödja massinvandring, tyvärr var killen för mesig för att stå på sig. Jobbik hade jag gärna sett mer av då jag inte är så insatt där. Men det mest intressanta i serien var utan tvekan Ourania/Gyllene gryning. Trots att Önnevall var väldigt dryg och pinsam så hanterade fröken Michaloliakos det hela bra, hon verkar va en intelligent, radikal och sympatisk person. Synd dock att inga manliga medlemmar blev intervjuade, fjollan Önnevall verkade ha en hälsosam respekt för dessa, eller biffarna som han kallade dom vid upprepade tillfällen xD

I övrigt så fick jag obehagliga pedofilvibbar av Önnevalls förhållningssätt till den Syriska pojken han smugglade med sig hem, tycker han var onormalt närgången och ömsint stundtals... Kan förvisso ha varit rent och skärt godhets-runk, men olämpligt beteende hur som helst :puke:

Anthropos
03-09-2015, 12:23 PM
Håller helt med om att det bästa i hela serien var Ourania, som var intelligent, klar och snabbtänkt. Det var ju också kul att Önnevall inte kunde låta bli att erkänna att alla i Gyllene Gryning bemötte honom artigt och respektfullt. Trots alla försök att smutskasta dem så fick man en sympatisk och intressant inblick i partiet. Tagningen där Nikolaos Michaloliakos fru Eleni Zaroulia precis hade blivit frigiven från häktet tog priset tyckte jag. Hon var misstänkt för att ha sagt något "rasistiskt" i det grekiska parlamentet. Önnevall gick fram och skulle försöka pressa fram något dramatiskt från henne, och frågade vad hon skulle göra nu. Elenis svar: "Jag ska ta en kopp kaffe." :lol: *gapflabb*

Jag går förresten inte på att det skulle vara en slump att de smugglade lillkillen till Sverige. Hela serien går i aktionsjournalistisk stil och flera vänsterextrema personer är inblandade. Om det inte var planerat så hade teamet tur som fick chansen att glänsa på det viset. Som jag ser det är det otroligt fegt av dem att varva politiker de ogillar med sina egna aktioner. Nu tror jag inte den här serien fick den exponering som de önskade sig, men jag tror också att de som tittade tyckte att upplägget var krystat, och trots att ytterligare en illegal invandrare fått uppehållstillstånd i ankdammen Sverige så tror jag serien motverkade sitt syfte. De som tittade kände nog mest sympati med nationalisterna.