PDA

View Full Version : Många vill se Sverige i ny förbundsstat



The Ripper
11-02-2010, 08:37 AM
Slå ihop de nordiska länderna till en förbundsstat. Den tanken har stöd av hela 42 procent av nordborna. Det visar en undersökning av Oxford Research.

I samband med Nordiska Rådets årliga möte släpps boken ”Förbundsstaten Norden”. Tanken på en gemensam stat skulle ge större inflytande i internationella sammanhang. Modellen och förebilden skulle vara Schweiz, där kantonerna har stort självstyre.

Visionen har funnits under lång tid, men förkastats av många. Så sent som för ett år sedan avfärdade Sacos samhällspolitiske chef, Gunnar Wetterberg idén, men den finländska politikern Maarit Feldt-Ranta tror på en nordisk förbundsstat.

– De fördelarna som våra samhällen har, de likheterna som våra samhällen har, är tillräckliga för att göra det bättre tillsammans än var och en på skilda håll. Jag är en ung och optimistisk dam och jag hoppas att jag får leva i ett sådant samhälle, säger hon till SR:s Ekot.

Enligt undersökningen säger 42 procent av invånarna i de nordiska länderna att de ser positivt eller mycket positivt på förbundsstaten Norden med gemensam riksdag och regering. Till och med Gunnar Wetterberg är förvånad över stödet.

– Ja, jätteförvånad. Det var en siffra som var mycket, mycket högre än vad jag hade kunnat drömma om. Jag ser det här som att detta är ett samtal som börjar. Sedan behöver säkert medborgarna 5-10 år på sig att vänja sig vid tanken, säger han till Ekot.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/manga-vill-se-sverige-i-ny-forbundsstat-1.1200905#