PDA

View Full Version : Perussuomalaisten edustaja häädettiin ulos Pohjoismaiden neuvoston kokouksesta



The Ripper
11-02-2010, 10:59 PM
Perussuomalaisten edustaja häädettiin ulos Pohjoismaiden neuvoston kokouksesta

http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/viihde/555_px_kuvia_2010/08/979302_555x333.jpg
Raimo Vistbacka (perus).

MTV3 - Kari Lumikero

Pohjoismaiden neuvoston kokouksessa Reykjavikissa nähtiin tänään poikkeuksellinen tapahtuma. Kansanedustaja Raimo Vistbacka (perus) häädettiin ulos Pohjoismaiden neuvoston keskiryhmän kokouksesta.

Taustalla on ryhmän pääsihteerin mukaan oikeistolaisten populistipuolueiden rynnistys Suomessa ja Ruotsissa.

- Menin normaalisti keskiryhmien kokoukseen ja siellä tuli pieni yllätys minulle. Minulle sanottiin päätöksestä, että minä en kuulukaan keskiryhmiin sillä tavalla, että voin osallistua siihen kokoukseen, Vistbacka ihmettelee.

Vistbackan käännyttämistä ryhtyi aamulla ajamaan Pohjoismaiden neuvoston keskiryhmien pääsihteeri Terhi Tikkala. Tikkala kertoo toimineensa vain hälytyskellona Vistbackan suhteen.

- Ei voi sanoa, että se oli pelkästään minun aloitteeni. Tässä on kyllä laajempia pohdintoja taustalla, Tikkala kommentoi.

Keskiryhmä tuli kuitenkin nopeasti katumapäälle ja yritti hakea Vistbackaa takaisin.

- Ryhmä halusi osoittaa, että kyse ei ollut hänen henkilöönsä kohdistuvasta kritiikistä millään tavalla. Halusimme kutsua hänet ikäänkuin vieraaksi kokoukseen, Tikkala sanoo.

Vistbacka ei kuitenkaan palannut paikalle.

- Oli vähän kierroksia kun lähdettiin pois. En enää halunnut siinä vaiheessa siihen porukkaan mennä.

Kyseessä vaalipeli?

Vaikka pääministeri Mari Kiviniemi vielä joitakin viikkoja sitten toppuutteli vaalitaistelun aloittamista liian aikaisin, niin sellainen näyttää olevan jo täydessä käynnissä - ja vielä maan rajojen ulkopuolella.

- Taitaa olla ne toissaperjantain 14,3 prosentin gallupit taustalla, Vistbacka sanoo viitaten perussuomalaisten kannatuksen nopeaan kasvuun.

Tikkala myöntää, että puolueen gallupsuosio on vaikuttanut siihen, että oikeistopopulistien suosio on ihan todellinen kysymys. Hän arvelee, että perussuomalaiset pitävät yhteyttä länsinaapurin oikeistopopulistiseen Ruotsidemokraatteihin. Vistbacka puolestaan vakuuttaa, että hän ei tiedä tällaisista yhteyksistä yhtään mitään.

(MTV3)

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2010/11/1216651

Piti ihan wikipediasta katsoa että mikäs se sellainen keskiryhmä oikein on. No, se on pohjoismaisten poliittisten puolueiden yhteenliittymä, ja niitä on pohjoismaiden neuvostossa useampia (konservatiivinen, vasemmistososialistinen, sosiaalidemokraattinen), mutta toisaalta on myös puolueita, jotka vaikuttavat puolueryhmien ulkopuolella (esim. Norjan edistyspuolue). Persut eivät keskiryhmään minun ymmärtääkseni kuulu, joten koko juttu vaikuttaa hieman oudolta? Joka tapauksessa koko hässäkkä näyttäytyy poliittisena simputuksena, joten eiköhän sillä taas kerätä muutama prosentin kymmenys seuraavaan vaaligalluppiin. ;)