PDA

View Full Version : Socialens vård: utlandssemester



Eldritch
11-28-2010, 02:29 PM
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/01339/teenw_1339658w.jpg

Socialens vård: utlandssemester

17-åringen fortsatte råna dagen efter hemkomsten

GÄVLE. Socialnämnden bjöd den kriminelle 17-åringen och hans familj på en tre månader lång utlandssemester.

De hoppades att resan skulle bryta pojkens kriminalitet.

Dagen efter att 17-åringen kom tillbaka till Sverige inledde han en ny våg av personrån.

– Ett misslyckande, säger Tyrone Holmström, vid ungdomsenheten på socialtjänsten i Gävle.

Han vill inte säga hur mycket pengar sociala lagt på den – med facit i hand – misslyckade resan:

– Vi har sekretess på det. Jag kan inte se vad det har för allmänintresse. Även behandlingar hemma kostar pengar.

Borta i tre månader
I april 2009 hade 17-åringens kriminalitet och haschmissbruk tilltagit och han togs in på ett låst behandlingshem i Uppsala. Socialnämnden i Gävle tog under tiden beslut att bjuda pojken och hans familj – mamma och bror - på en resa till familjens hemland.

De stannade borta i tre månader.

Socialtjänsten hoppades att resan skulle bryta pojkens kriminella beteende med hjälp av släktingar i hemlandet. Det gjorde den inte.

Misstänks för fler brott
Första veckan hemma i Sverige begick han ett rån. Senare har han dömts för ytterligare två personrån, en grov misshandel, narkotikabrott, olaga tvång och olaga hot.

Hur ser du på att resan blev en flopp?

– Vi tvingas ibland till okonventionella metoder för att hjälpa unga. Jag tror inte på att låsa in unga och kasta bort nyckeln, säger Tyrone Holmström.

I dag misstänks 17-åringen för ytterligare tre personrån, ett väpnat butiksrån, samt stöld av mobiltelefoner för 50 000 kronor och övergrepp i rättssak.

Link. (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8193358.ab)

:dance:

Eldritch
11-28-2010, 02:32 PM
(notice the whitewashing technique on the suspect's face in the CCTV image)

Enya
11-28-2010, 03:22 PM
Socialnämnden i Gävle tog under tiden beslut att bjuda pojken och hans familj – mamma och bror - på en resa till familjens hemland.

Tusen kronor på att hemlandet inte var Danmark precis..

Det är knappt man förvånas längre. Det är i sådana här lägen kollektiv bestraffning skulle gälla - skicka ut hela familjen från Sverige, så kan de klara sig bäst de vill.

Moonbird
12-01-2010, 05:32 PM
Han vill inte säga hur mycket pengar sociala lagt på den – med facit i hand – misslyckade resan:

– Vi har sekretess på det. Jag kan inte se vad det har för allmänintresse.


Sverige är fantastiskt!:laugh:

Man borde flytta till Sverige, begå några brott och få en utlandssemester som belöning. Men jag "antar" att jag har fel hudfärg för att det skall lyckas.:p