PDA

View Full Version : Ööö?



The Ripper
01-24-2011, 03:21 PM
Sukupuolensa korjannut Reija Ahti joutui eroamaan vaimostaan

Turkulainen Reija Ahti vaihtoi sukupuolensa miehestä naiseksi ja joutui ottamaan avioeron vasten tahtoaan.

KAARINA. Transsukupuolinen Reija Ahti, 61, on katkera ja loukkaantunut.

Hän aloitti sukupuolenkorjausprosessin kolme vuotta sitten. Sen vuoksi hän joutui hakemaan avioeroa vaimostaan Tatjanasta 17 avioliittovuoden jälkeen. Ero tuli voimaan 21. syyskuuta 2010.

Kumpikaan ei olisi halunnut lähteä pitkästä avioliitosta, mutta lain mukaan avioliiton lopettaminen tai vaihtaminen rekisteröidyksi parisuhteeksi on edellytys sille, että valtio tunnustaa Ahdin identiteetin naisena.

Vaimo – nyt ex-vaimo – Tatjana ei halunnut rekisteröityä parisuhdetta, sillä hän ei ole lesbo.

"Tunnen, että minua ja perhettäni on syrjitty ja ihmisoikeuksiamme loukattu. Vain sosiaaliturvatunnuksen neljä numeroa muuttuvat – sekö tekee minusta epäkelvon avioliittoon? Olen edelleen sama ihminen."

Ahti ei ole ainoa, jonka mielestä pakollinen avioero on loukkaava.

Tasa-arvovaltuutettu Pirkko Mäkinen kertoo, että asia on yleinen harmistuksen aihe monille transsukupuolisille.

"On pareille tuskallista, jos avioliitosta on luovuttava vuosien jälkeen."

Asiasta on käyty oikeuttakin. Samaa lainkohtaa kohtuuttomana pitänyt mies valitti 2008 Helsingin Korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti Helsingin maistraatin päätöksestä, jossa maistraatti kieltäytyi muuttamasta miehen henkilötunnusta naisen henkilötunnukseksi avioliiton vuoksi.

Tasa-arvovaltuutettu Pirkko Mäkisen mielestä ongelma voitaisiin Suomessa ratkaista ottamalla käyttöön järjestelmä, jossa olisi vain yksi parisuhteita koskeva lainsäädäntö.

Sukupuolenkorjaus on ollut Ahdille raskas, mutta helpottava prosessi.

"Kun olin saanut lähetteen Tampereen Trans-klinikalle, olin jännittynyt. Takaisin tullessa olo oli mielettömän vapautunut."

Vaikein oli vielä kuitenkin edessä: perheelle piti kertoa.

"Kun yritin, sanat takertuivat kurkkuun. Sitä vaikeammassa paikassa en ole ollut."

Ahti pelkäsi vaimonsa lähtevän lapset mukanaan, mutta niin ei käynyt. Koko perhe on pysynyt Ahdin rinnalla, ja sukupuolenmuutoksesta on tullut arkea.

Sukupuolenkorjauksesta huolimatta Ahti kokee olevansa yhä myös isä.

"Olen koko elämäni elänyt kaksoiselämää, ja tavallaan jatkan sitä edelleen. Naiseudestani huolimatta minulla on edelleen isän rooli", Ahti sanoo.

Lisää aiheesta maanantain Helsingin Sanomissa

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sukupuolensa+korjannut+Reija+Ahti+joutui+eroamaan+ vaimostaan/1135263256108/?cmp=tm_etu_luetuimmat_uutiset

:coffee:

The Lawspeaker
01-24-2011, 03:29 PM
Mitä vittua?

I have seen some pretty mental stuff in my life but this really hits the effing jackpot. I tried Google Translator and apparently some old geezer that now turned into a woman is not amused because they have to divorce.

If that's all. It should have locked up in a crazyhouse.

The Ripper
01-24-2011, 03:38 PM
Mitä vittua?

I have seen some pretty mental stuff in my life but this really hits the effing jackpot. I tried Google Translator and apparently some old geezer that now turned into a woman is not amused because they have to divorce.

If that's all. It should have locked up in a crazyhouse.

The plot thickens when the discriminated couple claims that both would have liked to have remained married, but that a registered relationship is not fine with the woman, for the simple reason that she isn't a lesbian. SO suddenly a registered relationship isn't gender neutral enough? :rolleyes2:

Eldritch
01-24-2011, 05:03 PM
Luin tuon jutun kaksi kertaa, mutta en vieläkään käsitä, mikä tuon ihmisen mielestä tässä on ongelmana. Olisiko ex-vaimo vähemmän lesbo, jos hän olisi avioliitossa, eikä rek. parisuhteessa, toisen naisen kanssa? Näyttää siltä, että sukupuolenkorjausleikkaus on ainakin tässä tapauksessa sekoittanut pakkaa entisestään.

Ei mitenkään epätavanomaista transsujen kanssa, eikä sekään, että Pravdan toimittajaneitonen suvaitsevaisuuden suhinoissaan saa hänet antautumaan uhriksi hyvin helposti. Olivatpa asiat aivan miten hyvänsä, ne eivät transujen mielestä koskaan ole hyvin.

Motörhead Remember Me
01-24-2011, 05:53 PM
^Näinhän se taitaa olla. Aika useasti transsut haluavat vaihta takaisin omaan sukupuoleen. Sitten se vasta kinkkiseksi menee.