PDA

View Full Version : Söndagskrönikan



Jamt
04-03-2011, 07:36 AM
Julia Caesar, Snaphanen

I det nya Sverige kan man inte lita på någon

Ett par månader tidigare hade hon flyttat från småstaden Falköping till sin syster i Göteborg för att utbilda sig till hudterapeut. Hon hade vuxit upp tillsammans med fem syskon i en familj där sammanhållning är viktig. I den lilla staden Falköping litar man på varandra. Det är ingenting man tänker på, det bara är så i en småstad där man känner igen de flesta och känner tillit till andra människor. Storstaden Göteborg är en annan värld. Efter två månader i storstaden vet Elin Krantz ännu inte att en kvinna inte ska gå ensam hem från spårvagnen mitt i natten, i synnerhet inte om hon är blond, söt och berusad. Hon har inte insett att hon lever i det nya Sverige där man inte kan lita på någon, mer än dem man känner mycket väl.

Resten,http://snaphanen.dk/2011/04/03/s%C3%B8ndagskronik-ett-politiskt-mord/#more-89598

Motörhead Remember Me
04-05-2011, 05:49 AM
Det gick inte att lita på någon i det gamla Sverige heller.
Men jag håller med om att det är flera gånger farligare för en kvinna att vistas utomhus nuförtiden efter mörkrets inbrott tack vare alla nysvenskar.

The Ripper
04-05-2011, 09:44 AM
Det gick inte att lita på någon i det gamla Sverige heller.

Varför det då? Förstod du inte poängen? Trygga samhällen har blivit otrygga i växande grad tack vare importen av Mångkultur TM, speciellt för barn och kvinnor, för att inte säga åldringar.

Motörhead Remember Me
04-05-2011, 12:28 PM
Varför det då?
Kvinnor och barn kunde råka illa ut i Sverige för 20, 40 eller 60 år sedan.


Trygga samhällen har blivit otrygga i växande grad tack vare importen av Mångkultur TM, speciellt för barn och kvinnor, för att inte säga åldringar.
Var det inte det jag skrev?

The Ripper
04-05-2011, 01:32 PM
Kvinnor och barn kunde råka illa ut i Sverige för 20, 40 eller 60 år sedan.

Vad har det med saken att göra? Det är löljligt att föreställa sig själv att situationen inte har endrats radikalt.

Motörhead Remember Me
04-05-2011, 05:47 PM
Håller med om att det vore löjligt.

Det är bara det att jag ogillar när artiklar förenklar och manipulerar med ord. Rubriken tilltalar läsaren på det psykologiska planet att invaggas i tron att allt verkligen var Grönköping för i världen. Människor har ofta en tendens att minnas att det var bättre förr men det fanns problem förr.
Elin Krantz föll inte offer för att hon var invaggad i det skrivaren vill få oss att tro är en småstadstrygghets-mentalitet.

Ulex
04-10-2011, 08:18 PM
Snaphanen er een af de mest respekterede bloggere i Danmark. Jeg er glad for at se, at I også læser den.