PDA

View Full Version : Svenskspråkiga riskerar misshandel i Finland



The Ripper
04-19-2011, 04:22 PM
Mordiska nätkommentarer och hot om stryk i korvkön.
Hatet mot finlandssvenskar i Finland eskalerar efter partiet Sannfinländarnas framgångar.

– Unga är rädda för att tala svenska ute bland folk på småtimmarna, säger Marit af Björkesten, ställföreträdande ansvarig utgivare vid finlandssvenska Hufvudstadsbladet i Helsingfors.
Länge har fientligheten mot den svenskspråkiga minoriteten i Finland funnits bland befolkningen. I söndagens finska riksdagsval blev det nationalistiska partiet Sannfinländarna landets tredje största parti, med 19 procent av rösterna.

Nu upplever många att de är rädda för att visa att de är svenskspråkiga.
”Då får de på käften”

– En medarbetare berättar om att hennes två tonårssöner vet att de inte kan prata svenska i kön till korvkiosken. Då får de på käften, säger Marit af Björkesten.

Litteraturredaktören Pia Ingström håller med:
– Alla unga som rör sig ute på nätterna i Helsingfors vet att de inte
ska prata svenska på stan. Det ingår i att vara "street smart". Det är
en helt vanlig sanning, säger hon.

Av rädsla tror Marit af Björkesten att svenskspråkiga barn tvingats lära sig var det kan vara farligt att tala sitt förstaspråk.
– Det finns säkert de som är rädda. Barn och unga har tentakler och känner av, för att anpassa sig.

Hot om ”bristande fördämning”
Upprinnelsen till hetsen tror hon har att göra med högerpopulistiskt aktiva som gjort allt grövre uttalanden.

Heikki Tala, före detta ordförande för Finskhetsförbundet, som jobbar för att avskaffa den officiella tvåspråkigheten i Finland, har gett en aggressiv prognos om utvecklingen i landet:
”En flera hundra år gammal fördämning kommer att brista. Det börjar vid grillkioskerna vid midnatt och sprids överallt.”
– Det som händer nu är att alla aggressioner med hjälp av Sannfinländarna kanaliseras mot minoriteter, däribland invandrare och
finlandssvenskar, säger Pia Ingström.
Marit af Björkesten befarar att hetsen kommer att förvärras.
– Det är klart att man är rädd för att Sannfinländarnas framgångar ska göra sådant här mer legitimt.
Näthatet stort
– Läser man på forum så är kommentarerna rent mördande om de som pratar svenska.
Stämningen har gjort att den finlandssvenska opinionen för att behålla svenskundervisningen nu har svängt.
– Faktum är att allt fler svenskspråkiga i Finland just nu vill att svenskundervisningen i skolan ska göras frivillig, säger Marit af Björkesten.
Utstått hatet hela uppväxten
En finlandssvensk man beskriver valdagen som en "sorgens dag".
– Vi skämtade om att köpa biljett till Sverige under valvakan. En finskspråkig kollega frågade om jag redan tagit reda på bostadspriserna i Stockholm. Visst kan vi skämta om ämnet men dagligen blir vi påminda om att svenskan inte hör hit.
– Själv tror jag att svenskan blir slopad i den finska skolan, men det kommer ändå inte att lugna ner stämningen eftersom språket är ett svepskäl.
Han delar med sig av upplevelser från barndomen:
– Hela min uppväxt har jag fått utstå hatet. Redan under skolåldern på sextiotalet fick man frågan varför man inte flyttar till Sverige. "I Finland pratar man finska", löd ilskna rop i kollektivtrafiken, främst på natten, säger han och fortsätter:
– I skolan var det slagsmål mellan finska och svenska sidan. Under de senaste åren har det blivit grövre.
Pia Ingström tror inte att det är lätt att hitta personer som öppet
vill ställa upp och berätta om aggressioner de upplevt.
– Det känns skamligt att bli ett offer. Ingen vill berätta om sådana här saker.
Oenigt om svenskspråkigas rikedom
Marit af Björkesten beskriver hur hatet har att göra med en uppfattning om att de svenskspråkiga i Finland är rikare och har större privilegier. Åsikterna om det stämmer eller inte skiljer sig åt.
– Det finns en rapport som visar att finlandssvenskar inte alls har det bättre än övriga ekonomiskt. En annan rapport visar att finlandssvenskar har mer kapital.
Finlandssvenskar är synliga i stora börsbolag.
– Historiskt har finlandssvenskar varit ledande inom näringslivet, och så har det blivit så att intresset för ledarskap har gått i arv inom den gruppen.
En slags främlingsfientlighet
Enligt af Björkesten har finlandssvenskarna upplevts som ”det bättre folket”.
– Sett ur ett större perspektiv har invandrarfientligheten och svenskfientligheten ihop. Det är nationalism och rädsla för det främmande.
– De som står för den största fientligheten är ofta arbetslösa som befinner sig i ett utanförskap. Då är det en vanlig mekanism att vända taggarna utåt.
”Kan förklaras men inte förstås”
Marit af Björkesten tar upp flera undersökningar som genomförts bland Finlands befolkning, som tyder på att minoriteten trots allt har stora fördelar.
– Finlandssvenskarna visade sig må bättre, vara mer nöjda med livet, sjunga mer i kör och ha många fler vänner, säger hon.
Även om Marit af Björkesten kan resonera om uppkomsten till fientligheten mot den egna minoriteten, så kan hon inte begripa sig på den.
– Nej. Jag kan förklara den men inte förstå den.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12903612.ab

Artikeln är i den Svenska avdelning eftersom den är publicerad i Aftonbladet.

Jag hoppas att alla förstår att meningen med artikeln är att väcka motvilja mot Sannfinländarna genom att spela upp obefintliga hot. Heikki Tala är en galning som är dyrkad av en liten men högljud grupp av likadana galningar. Det är tyvärr den finlandssvenska politik- och kultureliten som matar svenska median med dylikt skit. SFP känner sig hotade.

Vad allt egentligen är frågan om är den obligatoriska skolsvenskan, som den 95% starka majoriteten har som ämne (och omvänt så studerar den svensk-språkiga minoriteten finska i sina svenska skolor). Den har vi haft sedan 1968, d.v.s relativt nyligen. Sannfinländarna vill göra svenskan till ett frivilligt ämne. Det är det konkreta det är frågan om. För några år sedan kom det ett beslut att svenskan inte längre är ett obligatoriskt ämne i student examen. Svenskan är fortfarande obligatorisk på gymnasiet och högstadiet.

Dramatiken kommer från associerade teman, som "två-språkigheten," "Nordiska samarbetet" och så vidare. Det är sorgligt men sant att en del finnar har en närmast instinktivt negativ attityd mot svenskar och finlandssvenskar. Jag har sett hur den s.k. tvångssvenskan förstärker såna attityder i elever som inte inser nyttan i att lära sig ett språk som bara 5% av befolkningen talar som modersmål. Det är lätt att utmåla finlandssvenskarna som historiskt priviligerade. Personligen tror jag inte att det finns någon seriös vilja inom sannfinländarna att avveckla desto mera "tvåspråkighetens institutioner". Det räcker för den vanliga finnen, som partiet säger sig stå för.

Jag är själv två-språkig med svenska som modersmål. Har bott största delen av livet i huvudstadsregionen och jag har aldrig fått spö på stan för att jag talat svenska, och kommer inte ihåg att det skulle ha hänt till någon av mina finlandssvenska kompisar heller. Var lugn. ;)

Ushtari
04-19-2011, 04:27 PM
Rätta takter, ge svennarna på käften!

Motörhead Remember Me
08-15-2011, 05:42 PM
Rätta takter, ge svennarna på käften!

Så fort vi får slut på albaner...:D