PDA

View Full Version : ”Sverige förvränger Finlandsbilden”



The Ripper
04-21-2011, 07:17 AM
”Sverige förvränger Finlandsbilden”

PUBLICERAD: 21/04 07:33 ›UPPDATERAD: 21/04 07:33

Demoniseringen av Sannfinländarna i internationell press äventyrar det nordiska samarbetet, anser Timo Soini.

Finland och Sverige har så många gemensamma intressen att undermålig journalistik inte får äventyra det nordiska samarbetet. Det säger Timo Soini som är djupt kritisk till den europeiska pressens bevakning av det sannfinländska fenomenet.

Soini anser att europeiska massmedier har demoniserat Sannfinländarna, målat bilden av ett minoritetsfientligt och rasistiskt extremistparti och jämfört dess valkampanj med den mest beryktade 1930-talsretoriken.

– Det är ytterst farligt att demonisera oss. Bara extremistiska krafter kan vinna på det. Alla andra förlorar.

Soini är chockad och ledsen över vad han läst.

– Men jag får inte låta mig provoceras, det skulle bara göra situationen värre.

Han är särskilt upprörd över hur Aftonbladet har målat upp en bild av sannfinländarna som svenskhatare och med hänvisning till finlandssvenska källor hävdat att folk är rädda för att få på käften om de talar svenska i Helsingfors nattliv.

– Sådana provokationer är direkt farliga. Jag är ganska moderat i språkfrågan och har inget emot finlandssvenskar, men nu har jag utmålats som djävulen själv. Att jag är för frivillig skolsvenska är en annan sak.

Soini beskyller pressen för att strunta i fakta och förvränga hans uttalanden.

– Tror ni faktiskt att Samlingspartiet och SDP ens skulle överväga att bilda regering med ett extremistparti?

Visa mig den finländska riksdagsledamot som påstår att jag är svenskhatare eller rasist.

Men finns det inte folk i din riksdagsgrupp som ridit på svenskhatet?
– Ingen har ridit på 1930-talsretoriken, vi hade inga sådana kandidater.

Soini bävar för konsekvenserna om Sveriges ledande politiker tror på vad den svenska kvällspressen skriver. Han utgår från att en handfull sannfinländare inom kort kommer att sitta på ministerposter. Det innebär många träffar med svenska ministerkollegor, och samarbetet blir bara viktigare med tanke på gemensamma intressen i frågor om Östersjön och Arktis.

– Kanske kan den svenska regeringen vägra samarbeta med Sverigedemokraterna men den kan inte vägra samarbeta med oss. Och vi kan inte samarbeta om de vägrar skaka hand med oss.

Soini säger att många av hans finlandssvenska bekanta tagit kontakt på sistone. En kris med Sverige måste undvikas till varje pris.

– Jag hoppas svenskarna lugnar ner sig, för det här kan inte sluta lyckligt annars. På hockeyfinalen sade jag till min vän (utrikesministern) Alexander Stubb (Saml) att du som har den svenska utrikesministerns telefonnummer, ta nu och ring upp honom.

Om det nordiska samarbetets framtid är Soinis stora bekymmer är problem nummer två den språkförbistring som blossat upp mellan sannfinländare och finlandssvenskar. Det är lätt att såra finlandssvenskar om man på sannfinländskt vis säger att Dragsvik kan offras som enda garnison.

– Jag tar inte ställning till uttalandet – Jussi Niinistö kan vara vår nästa försvarsminister – men är det så himla överraskande efter att SFP profilerat sig som en ”motkraft till intoleransen” och Jörn Donner sagt att vi måste få slut på den här skiten?

Soini hoppas att båda parter gräver ner stridsyxan genast. Han säger sig respektera finlandssvenskar i allmänhet och uppskattar sitt mångåriga samarbete med Carl Haglund (SFP) i Esbo och Bryssel.

– Det räcker nu. Båda parter måste sluta, annars slår vi en dubbelknut på det som aldrig kan öppnas.

Peter Buchert
peter.buchert@hbl.fi

SFP's smutskastning börjar få landsförräderliga proportioner. De försöker åstadkomma press på samlingspartiet att inte samarbeta och bilda regering med Sannfinländarna.