PDA

View Full Version : Fitch verlaagt outlook België



The Lawspeaker
05-24-2011, 02:43 AM
Fitch verlaagt outlook België

AMSTERDAM (Dow Jones)--Fitch Ratings heeft de outlook voor België verlaagd naar negatief van stabiel, maakt de kredietwaardigheidsbeoordelaar maandag bekend.

Tegelijkertijd bevestigde Fitch de zogenaamde 'issuer default rating' van AA+.

"De negatieve outlook reflecteert Fitch's zorgen over het tempo van structurele hervormingen in de komende jaren en de mogelijkheid om de begrotingsconsolidatie te versnellen", zegt Douglas Renwick van Fitch in het begeleidende persbericht.

"Echter, ondanks de aanhoudende politieke problemen, blijft het fiscale dag-tot-dag beheer sterk", voegt Renwick daar aan toe.


Bron: Het Financieele Dagblad (http://www.fd.nl/artikel/22237654/fitch-verlaagt-outlook-belgie) (23-05-11)

The Lawspeaker
05-24-2011, 02:46 AM
Geert Noels: 'We moeten dit niet overdrijven.'

Volgens topeconoom Geert Noels van Econopolis is er geen reden tot paniek nu Fitch de ratingoutlook van België verlaagd heeft. "Dit is gewoon meer van hetzelfde. Standard & Poor's deed in december 2010 al iets soortgelijks." Toch vindt Noels dat het initiatief van Fitch niet zomaar genegeerd mag worden. "Dit wil nog maar eens zeggen dat het tijd wordt dat er iets gebeurt in dit land."

Noels benadrukt dat Fitch tot nader order ons land nog altijd een AA+ rating gunt. Maar het feit dat het ratingagentschap de kredietvooruitzichten voor België verlaagt, doet vermoeden dat er iets in de lucht hangt. Meestal herbekijkt Fitch in zo'n scenario binnen het anderhalf jaar de rating van de schuldenaar in kwestie.

"We moeten dit niet overdrijven", aldus Noels. "Het gaat niet om een echte downgrade (een verlaging van de rating), en bovendien kan je een ratingbureau een beetje vergelijken met een dokter die constateert dat ik ziek ben wanneer ik al drie dagen 39 graden koorts heb. Het is niet alsof hij drie dagen op voorhand voorspelde dat ik koorts zou krijgen. Maar dat wil niet zeggen dat ik me dan niet dringend moet verzorgen om weer beter te worden."

Noels vindt dan ook dat het initiatief van Fitch een signaal is dat er dringend iets moet gebeuren. "Ik ga hier geen politieke uitspraken doen, maar het is duidelijk dat het hoog tijd wordt dat er de nodige initiatieven genomen worden in dit land."

Noels betwijfelt of de Belgische overheid nu snel meer rente zal moeten betalen op haar leningen. "De risicopremie die de Belgische overheid vandaag betaalt, is al meer dan wat je van een land met een AA+ verwacht. Het is immers de markt die die risicopremie bepaalt. Maar aan de andere kant zal België willen vermijden dat het zijn rating naar beneden ziet gaan."


Bron: De Tijd (http://www.tijd.be/nieuws/politiek_-_economie_belgie/Geert_Noels-_-We_moeten_dit_niet_overdrijven.-.9061800-3136.art?ckc=1) (23-05-11)