PDA

View Full Version : Di Rupo wil transfers graag nog wat uitbreiden, viseert spaargeld in Vlaanderen



Groenewolf
07-09-2011, 06:44 PM
beurs.com (http://www.beurs.com/2011/07/05/di-rupo-wil-transfers-graag-nog-wat-uitbreiden-viseert-spaargeld-in-vlaanderen/5092)


Geschreven op: July 5th, 2011 | Auteur: Maarten Verheyen

(...)

Ik ben eigenlijk stomverbaasd over de vrij positieve reacties die ik lees op de nota “Di Rupo”.

Ofwel zijn we na een jaar onderhandelen murw geslagen waardoor we nu opééns alles aanvaarden, ofwel heeft iedereen wat meer tijd nodig om deze nota correct in te schatten.

Ik heb het één en ander bekeken, en zie weinig goeds:

1. Deze nota gaat amper over besparingen. Van de 22 miljard die we tekortkomen, zal er slechts 8 miljard komen van saneringen. Dat is een derde. De rest zijn per definitie nieuwe inkomsten.

2. Dit is een nieuwe transfert van Vlaanderen naar Wallonië. Vooral de spaarder en belegger worden keihard aangepakt. En laat nu 80% van het spaargeld in Vlaanderen zitten.

3. België heeft een gigantisch hoge staatsschuld. Volgens politici echter niet te hoog omdat er veel spaargeld aanwezig is bij de bevolking. Het laatste wat je dan wil doen, is dat spaargeld de grens over pesten. Wie blijft er straks nog over om al die staatsleningen te kopen?

4. Er komt een vermogensbelasting. Tijdelijk. Maar je weet hoe dat gaat met “tijdelijke” maatregelen. Die dreigen nogal eens permanent te worden. Bovendien hebben we in België reeds de beurstaks, hetgeen al een flinke vermogensbelasting is. Di Rupo wil deze beurstaks overigens verder verhogen.

5. Di Rupo is moedig en toont durf, lees ik. Hij heeft namelijk het lef om te raken aan het ambtenarenpensioen! Let op, het gaat hier wel over nieuwe ambtenaren waardoor de huidige generatie nog steeds kan blijven genieten van een riant pensioen. Het is pas over enkele decennia dat deze maatregel voor besparingen zal zorgen. “Durf”, noemen ze dat dan.

6. Hoe zit het met de responsabilisering? Wallonië krijgt jaarlijks miljarden en miljarden euro’s van Vlaanderen. Hoe verzekeren we ons dat daar verantwoord mee wordt omgesprongen? Dit element is nergens terug te vinden. Toeval zal het wel niet zijn.

(...)