PDA

View Full Version : Murharyhmän Elomaa: Seksuaalirikoksen riskiin voi itse vaikuttaa



The Ripper
07-11-2011, 02:21 PM
Ihmiset voivat itse vaikuttaa riskiin joutua seksuaalirikosten uhriksi, sanoo Helsingin poliisin väkivaltarikosyksikön uusi johtaja Ritva Elomaa.

Kansainvälisesti kuumaksi aiheeksi on noussut kanadalaisen poliisin kehotus opiskelijanaisille pukeutua säädyllisesti, jotta he eivät joutuisi raiskauksen uhreiksi. Kehotuksesta syntyi Lutkaliike, joka on vastustanut raiskausten uhrien syyllistämistä marsseilla useissa maissa. Elokuussa marssitaan myös Helsingissä.

Elomaa ei lähtisi antamaan naisille kehotuksia pukeutumisen suhteen. Hän kuitenkin sanoo, että ihmiset voivat myös itse vaikuttaa riskiinsä joutua seksuaalirikoksen uhriksi.

"Lapsia varoitetaan, että tuntemattomien matkaan ei saa lähteä. Neuvolle ei ole ikärajaa. Kyllä aikuisille ihmisille pitää pystyä sanomaan, että ovat varovaisia, kenen mukaan lähtevät."

"On tietysti kuuma aihe pyytää ihmisiä pitämään huolta itsestään ja kavereistaan ja katsomaan alkoholinkäyttöään, mutta kyse ei ole syyllistämisestä."

Elomaa huomauttaa myös, että seksuaalirikokset eivät kosketa ainoastaan naisia.

"Niitä tapahtuu miehille, naisille, heteroille, homoille, nuorille ja vanhoille. Ihan kaikille."

Toinen kuuma aihe viime vuosina on ollut ulkomaalaistaustaisten miesten tekemät raiskaukset.

"Ulkomaalaistaustaisten miesten osuus raiskauksista epäiltyjen joukossa on yllättävän suuri suhteutettuna maahanmuuttajien osuuteen Helsingin väestöstä. Syy saattaa liittyä kulttuurisiin eroihin", Elomaa sanoo. Hän ei kuitenkaan hyväksy, että maahanmuuttajia leimataan joidenkin tekemien rikosten vuoksi.

"On hirveä tilanne, jos joku leimataan jonkun muun tekemän rikoksen takia. Se on kauhea oikeusmurha."

Elomaa on ollut seksuaalirikoksista vastaava tutkinnanjohtaja Helsingin poliisissa vuodesta 2009. Sitä ennen hän työskenteli 11 vuotta Helsingin huumepoliisissa.

Elokuun alussa Elomaa aloittaa väkivaltarikosyksikön eli niin kutsutun murharyhmän johtajana.

HS (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Murharyhmän+Elomaa+Seksuaalirikoksen+riskiin+voi+i tse+vaikuttaa/1135267707419/?cmp=tm_etu_luetuimmat_uutiset)