PDA

View Full Version : "Är det dags att börja säga hen om Gud?"



Styggnacke
03-08-2012, 08:25 PM
Gud liknas ibland vid en grånad tjänsteman i slips och kostym. Men vill vi ha det så? frågar prästen Helena Myrstener. Hon efterlyser en tydligare markering inom kyrkan bort från det manliga könstänkandet.

Finns det något slut i sikte på det ensidigt manliga språkbruket som norm för Gud? Hur länge ska vi behöva stå ut med detta? Nu erbjuds oss ett alternativ. Att säga hen istället. Nu kanske någon tar sig för pannan och förfasar sig över prästerskapets förfall. Eller blir förtjust ?! Ordet hen utesluter vare sig den manliga eller kvinnliga aspekten men pekar ändå utanför könstillhörighet. Är inte detta just vad Svenska kyrkan behöver för att vinna trovärdighet för vår bekännelse? Min gissning är att många människor idag inte köper den traditionella manliga beskrivningen av Gud. Den ter sig alltför begränsad.
http://www.kyrkanstidning.se/debatt/ar-det-dags-att-borja-saga-hen-om-gud

Är det möjligt att vara lika patetiskt kulturmarxistisk som Svenska kyrkan?

Moonbird
03-08-2012, 08:35 PM
Det är svårt att förstå hur någon kan föreslå det här på fullaste allvar. Hen...löjligt. :(

MandM
03-08-2012, 08:42 PM
men det e ju så typiskt sverige, ska komma på den värsta skiten och tro att det är bästa lösningen, att dem ens orkar komma på allt skit, finns där verkligen inget annat bättre och göra än att komma på sånt här.

Vasa
03-08-2012, 08:43 PM
Svenska kyrkan har varit förpestat länge nu och kulturmarxisterna som styr är knappt kristna eller troende själva. Dem bryter mot de traditioner och tron de sägs representera. Folk evakuerar svenska kyrkan, föga förvånande.

Jag själv är fortfarande medlem i svenska kyrkan, enbart för kulturarvet och historia dessa besitter som måste bevaras.

Il Principe
03-21-2012, 12:43 PM
Hen...det är verkligen typiskt.

Eftervärlden kommer skratta åt den ålder vi lever i idag. De idiotiska jämlikhetsideologier som idag förespråkas kommer om 200 år att framstå som lika långt från verkligheten och sanningen som att jorden skulle vara platt ter sig idag.

Hurrem sultana
03-21-2012, 12:47 PM
Eftervärlden kommer skratta åt den ålder vi lever i idag. De idiotiska jämlikhetsideologier som idag förespråkas kommer om 200 år att framstå som lika långt från verkligheten och sanningen som att jorden skulle vara platt ter sig idag.


Vad får dig att tro att världen kommer gå bakåt? som jag ser det,det kommer bara bli värre med tiden,och sverige är ju så klart värst

Il Principe
03-21-2012, 12:58 PM
Vad får dig att tro att världen kommer gå bakåt? som jag ser det,
Du svarade ju på din egna fråga själv:


det kommer bara bli värre med tiden,och sverige är ju så klart värst
Exakt. Ett självdestruktivt samhälle som moderna Sverige kommer inte överleva i 200 - 300 år till.

Jag tror inte att folk kommer att "vakna upp", utan snarare att vårt system kollapsar förr eller senare. Och nej, den demokratiska vägen är inte en möjlig väg. Först måsta allt brinna ner, sen bygger man upp nånting nytt. Det här samhället går inte att "reparera" eller "modifiera". Det är som att försöka sminka över ett infekterat sår.

Styggnacke
03-21-2012, 06:11 PM
Vad får dig att tro att världen kommer gå bakåt? som jag ser det,det kommer bara bli värre med tiden,och sverige är ju så klart värst
I vilket avseende menar du att Sverige är "värst"?

The Ripper
03-21-2012, 06:20 PM
Det är inte så annorlunda här i Finland, vi närmar oss den svenska nivån av absurditet sakta men säkert.

Jag är medlem i kyrkan, så jag får "Kyrkpressen" hem en gång i veckan. I ett par nummer sedan hade framsidan rubriken "religion kan lätt bli ett vapen för nationalismen". Och inte är det länge sen vi fick höra att kyrkan skulle hellre låta sina fastigheter användas av muslimer än Lutherstiftelsen (som förespråkar en "traditionalistisk lutheranism")! De t.o.m. klagade åt den Ortodoksa kyrkan när dom lät Lutherstiftelsen hålla sina gudstjänster i deras fastigheter. :rolleyes:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luther-stiftelsen

Styggnacke
03-21-2012, 06:41 PM
Det är ju oerhört ekumeniskt att hellre samarbeta med muslimer än lutherska och ortodoxa kristna. :rolleyes:

Jag har dock fått intrycket att Finska kyrkan är mer skeptiska till homosexuella än Svenska kyrkan. Kan du hålla med om det?

The Ripper
03-21-2012, 06:46 PM
Det är ju oerhört ekumeniskt att hellre samarbeta med muslimer än lutherska och ortodoxa kristna. :rolleyes:

Jag har dock fått intrycket att Finska kyrkan är mer skeptiska till homosexuella än Svenska kyrkan. Kan du hålla med om det?

Finska kyrkan har en relativt stark opposition, och man måste vara försiktig för att inte skrämma bort de troende. Det är ju en paradox: är dom trogna tradition, skrämmer dom bort urbana ateister som ännu för tillfället är medlemmar, och om dom börjar liberalisera kyrkan så skrämmer de bort de troende. Nu värkar det vara så att urbana ateister är viktigare.

:shrug:

Vasa
03-27-2012, 09:26 PM
Det är ju oerhört ekumeniskt att hellre samarbeta med muslimer än lutherska och ortodoxa kristna. :rolleyes:

Jag har dock fått intrycket att Finska kyrkan är mer skeptiska till homosexuella än Svenska kyrkan. Kan du hålla med om det?

Svenska kyrkan bjuder ständigt in imamer att tala på mässor, i kyrkans tidning man får ut en gång i månaden(?) förespråkas kulturmarxism, HBT, islam och judaism mycket mer än kristendom. Av 15 sidor kanske 2 sidor ägnas åt kristendom resterande till tidigare nämnda självförstörelse. Inte konstigt att kyrkan är ett sjunkande skepp, med all jävla rätt.

Hurrem sultana
03-27-2012, 09:34 PM
Nu värkar det vara så att urbana ateister är viktigare.


fler och fler,därför

vem bryr sig om gamla som ska dö när som,och ett par unga kristna

Hevneren
03-27-2012, 09:42 PM
Vi er kanskje 5 år etter Sverige her i Norge. Det viser seg stadig at ting som skjer i Sverige, kommer til Norge etter noen år.

Selv har jeg lite imot en svakere norsk kirke, med den betingelse at ikke andre religioner blir overdøvende i nasjonen.

Den politiske korrektheten som noen presser på med, kommer trolig ikke til å gjøre Den norske kirke mer populær, etter min mening. Det går nok heller den andre veien, og jeg mistenker at det blir slik i Sverige også.

Moonbird
03-27-2012, 09:43 PM
Finska kyrkan har en relativt stark opposition, och man måste vara försiktig för att inte skrämma bort de troende. Det är ju en paradox: är dom trogna tradition, skrämmer dom bort urbana ateister som ännu för tillfället är medlemmar, och om dom börjar liberalisera kyrkan så skrämmer de bort de troende. Nu värkar det vara så att urbana ateister är viktigare.

:shrug:

De troende = de religiösa i Österbotten och några andra glesbygder. Den finska kyrkan är tyvärr snart som den svenska.

Hevneren
03-27-2012, 09:46 PM
I vilket avseende menar du att Sverige är "värst"?

Alt er jo bedre på Balkan. ;)

Hurrem sultana
03-27-2012, 10:20 PM
Alt er jo bedre på Balkan. ;)

värst som i att Sverige leder inom "feminismen",Balkan kan jag inte kalla ett dug feministisk nope

Vi har inte ens kommit till diskusionen om kvinnliga präster/imamer

Hevneren
03-27-2012, 10:24 PM
värst som i att Sverige leder inom "feminismen",Balkan kan jag inte kalla ett dug feministisk nope

Vi har inte ens kommit till diskusionen om kvinnliga präster/imamer

I Norden har vi en lang tradisjon for å respektere kvinner. Før den semittiske kristendommen kom hit, hadde vi kvinnelige "prester" innen våre forfedres tro. Det er den semittiske tanken om at kvinner ikke kan være religiøse ledere, som er fremmed for Norden.

I Sverige og her i Norge så aksepterer vi også at kvinner kan ha sine egne meninger og tanker, både på nettet og i det virkelige liv. :)

Hurrem sultana
03-27-2012, 10:29 PM
så bra,,synd att den semitiska tron kom och förstörde en hel del,som tur är håller semitismen att förlora i Norden ;)

Panopticon
03-27-2012, 10:30 PM
värst som i att Sverige leder inom "feminismen",Balkan kan jag inte kalla ett dug feministisk nope

Vi har inte ens kommit till diskusionen om kvinnliga präster/imamer

Når du nevner akkurat dette, så har vi faktisk gjort det, ikke til voldsomme grader akkurat, men det er et tema som har blitt tatt opp. I Kosova var det en kvinnelig hoxha som førte gudstjenester sammen med mannen hennes, også en imam. Det var dog en annen Muslimsk leder, en pakistaner, som hadde truet dem og han hadde oppfordret tilhengerne hans til å 'ta seg av dem'. Dette er en av grunnene til at jeg forakter innblanding utenifra i samfunnet vårt... særlig den slags innblanding.

MandM
03-27-2012, 10:32 PM
I Norden har vi en lang tradisjon for å respektere kvinner. Før den semittiske kristendommen kom hit, hadde vi kvinnelige "prester" innen våre forfedres tro. Det er den semittiske tanken om at kvinner ikke kan være religiøse ledere, som er fremmed for Norden.

I Sverige og her i Norge så aksepterer vi også at kvinner kan ha sine egne meninger og tanker, både på nettet og i det virkelige liv. :)

det e klart kvinnor ska respekteras inte det som är fråga, men feminismen här har ju nästan blivit en häxjakt på mannen, skandinaviska länder är bland dem bästa går inte att ta ifrån dom det och det har dom förkännat, men det överdrivs för mkt dem vill att alla ska ha allt och et blir till slut blir det bara en stor deg av det.

Hevneren
03-27-2012, 10:35 PM
så bra,,synd att den semitiska tron kom och förstörde en hel del,som tur är håller semitismen att förlora i Norden ;)

Islam er en semittisk tro. ;)

The Ripper
03-27-2012, 10:36 PM
Svensk feminism har inget med respekt o göra. Tvärtom. Det handlar om förakt.

Hurrem sultana
03-27-2012, 10:36 PM
det menar du inte hev :P

Hurrem sultana
03-27-2012, 10:37 PM
Svensk feminism har inget med respekt o göra. Tvärtom. Det handlar om förakt.

här är det ju "trendigt" att som kille vara feminist:cool:

Hevneren
03-27-2012, 10:39 PM
det e klart kvinnor ska respekteras inte det som är fråga, men feminismen här har ju nästan blivit en häxjakt på mannen, skandinaviska länder är bland dem bästa går inte att ta ifrån dom det och det har dom förkännat, men det överdrivs för mkt dem vill att alla ska ha allt och et blir till slut blir det bara en stor deg av det.

Ja, det er ille her i Norden. Våre kvinner har ryggrad, noe som mange innvandrermenn ikke tolererer. Det er selvsagt lov til å dra et annet sted hvis man ikke liker våre samfunn. :thumb001:

The Ripper
03-27-2012, 10:42 PM
Ja, det er ille her i Norden. Våre kvinner har ryggrad, noe som mange innvandrermenn ikke tolererer. Det er selvsagt lov til å dra et annet sted hvis man ikke liker våre samfunn. :thumb001:

Nej då, nu har du misförstått.


Det förtryck som går djupare in i kropp och identitet än något annat; det som är äldre än klassamhället och som bestått över klassamhällenas konvulsioner, det förtryck som format och präglat varje klassamhälle och anpassat det till sina villkor: kvinnoförtrycket. Det tar sig många uttryck. Diskrimineringen och kränkningarna ser olika ut beroende på var vi befinner oss. Men det är samma norm, samma struktur, samma mönster, som upprepas så väl i talibanernas Afghanistan som här i Sverige

Gudrun Schyman, en kvinna med "ryggrad". (http://sv.wikiquote.org/wiki/Gudrun_Schyman)

Så är det bara.

MandM
03-27-2012, 10:45 PM
Ja, det er ille her i Norden. Våre kvinner har ryggrad, noe som mange innvandrermenn ikke tolererer. Det er selvsagt lov til å dra et annet sted hvis man ikke liker våre samfunn. :thumb001:

enligt min mening så e det en självklarhet att män och kvinnor ska vara lika, men feminismen har nästan gått förbi det,det fanns en reklam i sverige om en ost där dem sa smaken ligger i hålen, trodde feministerna skulle bräna ner hela landet när dom såg det, för det va diskriminerande mot kvinnor, det e sånt jag menar

Hurrem sultana
03-27-2012, 10:46 PM
enligt min mening så e det en självklarhet att män och kvinnor ska vara lika, men feminismen har nästan gått förbi det,det fanns en reklam i sverige om en ost där dem sa smaken ligger i hålen, trodde feministerna skulle bräna ner hela landet när dom såg det, för det va diskriminerande mot kvinnor, det e sånt jag menar

hahahahha sant,o GUD :D

MandM
03-27-2012, 10:48 PM
hahahahha sant,o GUD :D

du menar väl Hen :thumbs up

Hevneren
03-27-2012, 10:51 PM
enligt min mening så e det en självklarhet att män och kvinnor ska vara lika, men feminismen har nästan gått förbi det,det fanns en reklam i sverige om en ost där dem sa smaken ligger i hålen, trodde feministerna skulle bräna ner hela landet när dom såg det, för det va diskriminerande mot kvinnor, det e sånt jag menar

Det er ingen normale mennesker som reagerer slik. Det er bare de på ytterkanten i samfunnet, ihvertfall her i Norge, som har så lite å rope for at de blir sint på grunn av en reklame.

Hvis det er "trendy" å være feminist, så betyr det at det er svært få som kaller seg det. Det var nok flere på 70-tallet her i Norden som kalte seg feminister, enn det er i dag. Mange unge kvinner har blitt "overmette" på feministisk tankegang, de vil bare gjøre noe de liker. Om det er å ha en jobb eller å være husmor, har lite å si.

Styggnacke
03-28-2012, 10:01 PM
Svensk feminism har inget med respekt o göra. Tvärtom. Det handlar om förakt.
Helt korrekt. Svensk feminism är osunt och vidrigt, onaturligt och samhällsomstörtande.

här är det ju "trendigt" att som kille vara feminist:cool:
Det är egentligen bara tre grupper av killar som kallar sig feminister: bögar och rödingar (det är lite svårt att skilja på dessa två grupper) samt snubbar som tror att de får fitta genom att kalla sig det.

Det var nok flere på 70-tallet her i Norden som kalte seg feminister, enn det er i dag. Mange unge kvinner har blitt "overmette" på feministisk tankegang, de vil bare gjøre noe de liker.
Det stämmer ganska bra faktiskt. Jag, en ung svensk man av medelklassbakgrund, märker ganska tydligt att hen och liknande nonsens inte når ut till den vanlige svensken. Män vill inte bli fullständigt kastrerade och kvinnor vill inte bli män. Det är främst liberala människor i urbana miljöer som hejar på en sådan utveckling. Det är ju ingen slump att ett könsneutralt dagis öppnades i ett rikt område i Stockholm och inte i någon gammal bruksort i Värmland.

Il Principe
03-28-2012, 11:47 PM
Det stämmer ganska bra faktiskt. Jag, en ung svensk man av medelklassbakgrund, märker ganska tydligt att hen och liknande nonsens inte når ut till den vanlige svensken.
Egentligen är det bara bra om vänstertöntarna börjar använda "hen" och liknande PK-jargong, det bara skapar mer distans mellan dem och de vanliga svenskarna.

Hurrem sultana
03-29-2012, 03:57 AM
a men klart det är så,,,tänk er att någon på allvar skulle säga #hen"..skulle nog skrattas ut