PDA

View Full Version : Contra Maarten van Rossem



Groenewolf
05-30-2009, 05:15 AM
Anathema (http://rutgerschimmel.wordpress.com/2009/05/29/contra-maarten-van-rossem/)


Nu bij Nova, Europese verkiezingen. Met gebalde vuisten zit ik te kijken. Alle linkse vriendjes en vriendinnetjes zijn bij elkaar gekomen in de Melkweg: Sophie in ‘t Veld, Neelie Kroes, Jan Marijnissen. Plus beroepskwal Maarten van Rossem.

Je krijgt er plaatsvervangende schaamte van als Van Rossem over politiek spreekt. Hij snapt er namelijk niet veel van. Waarom worden Nederlanders steeds behoudender? Waarom willen wij geen bovennationale superstaat? Maarten begrijpt het niet, en noemt het behoudende volksdoel daarom ‘niet goed bij haar hoofd’. Ik schaam mij rot dat die man ondanks zijn emeritaat nog aan mijn universiteit zijn gif in jonge geesten kan spuiten. Niet zozeer vanwege zijn politieke standpunten, maar eerder omdat hij pertinent weigert om interesse te tonen voor andersdenken. Alleen daarom is hij alles behalve wetenschapper. Maarten van Rossem is een genoegzame, arrogante kwal, die op de universiteit gedijt dankzij het linkse klimaat wat er nog altijd heerst.

Het is mij een raadsel waarom Van Rossem het tot hoogleraar heeft geschopt. Zie zijn ‘rondreis’ door Amerika: het onbegrip spat ervan af. Je ziet niet Amerika aan de hand van een expert, maar Amerika door de geestelijke gehaktmolen van een linkse brompot. Ook bij Nova gaat het land door de gehaktmolen. Van Rossem wil dat de Europese Unie een voorbeeld neemt aan de Verenigde Staten. Wie ook maar een oppervlakkige kennis van de geschiedenis heeft, ziet dat er geen groter verschil is dan tussen het verleden van Europa en van Amerika. Zulk een vergelijking kan dan ook alleen uit de meest wereldvreemde geest ontspruiten.

Intellectuelen moeten zichzelf vaak herhalen: ze kunnen niet altijd iets origineels schrijven en zeggen. Maarten van Rossem heb ik echter nog nooit op een origineel inzicht kunnen betrappen. Vandaar dat hij zijn colleges aan de universiteit vult met fillippica’s tegen de NS en reflecties op tegenwind op de fiets. Het doet afvragen of de man die maandenlang rondschreeuwde dat John McCain seniel was, zelf niet in een vergevorderd stadium van dementie is.

Nog irritanter dan Van Rossem is het publiek. Die (excuses voor de taal) trekt zich collectief af op de links-liberale fantasieën van Van Rossem en In ‘t Veld. Begrijpelijk, want het is in de Melkweg, hartje links Amsterdam. Het wordt tijd dat wij conservatieven bij volgende gelegenheden daar een goede, rechtse stem laten horen. Al is het maar om bij de kijkers thuis ergernis weg te nemen.