PDA

View Full Version : Färre söker asyl i Sverige



Brännvin
08-16-2009, 12:22 PM
@ http://svt.se/2.22620/1.1655704/farre_soker_asyl_i_sverige

Antalet asylsökande minskade med 17 procent under första halvåret i år, jämfört med samma period förra året, visar Migrationsverkets delårsrapport till regeringen som Sveriges Radio Östergötland har tagit del av.

Utvecklingen går i helt motsatt riktning jämfört med övriga Europa, där antalet asylsökande i genomsnitt ökade med 18 procent under första halvåret.

Mellan januari och juni förra året ansökte 12.270 personer om asyl i Sverige. I år är motsvarande siffra 10.135. Främst beror det på att antalet irakier som söker asyl i Sverige har minskat med 74 procent jämfört med samma period förra året.

Största gruppen asylsökande är nu i stället somalier. :bullet puke Hittills har 2.074 personer från Somalia sökt asyl i Sverige, enligt SR Östergötland.

SweTrash
08-16-2009, 10:14 PM
ja, jag såg detta repotage i morse..

http://www.youtube.com/watch?v=dPO8mL0krrM

Brännvin
08-17-2009, 01:15 PM
Märkligt att antalet somaliska asylsökare ökar när freden i hemlandet står för dörren; :eek: :confused:

Somalia är i processen att utvidga sitt parlament och välja en ny president i den övergångsregering som ska bygga upp institutioner i landet igen efter snart 20 år av kaos. Trots att islamisterna har fortsatt att inta städer, som parlamentstaden Baidoa tidiagre i veckan, så betyder de etiopiska truppernas tillbakadragande att många somalier är mer hoppfulla inför framtiden än på länge.

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=3304&artikel=2892088

NSFreja
08-19-2009, 03:05 PM
Märkligt att antalet somaliska asylsökare ökar när freden i hemlandet står för dörren; :eek: :confused:
Ja, visst är det märkligt...

Lika märkligt som att människor som kommit hit från Irak, Afghanistan etc kan åka till sina respektive hemländer på semester, trots flyktingstatus i Sverige för att ha blivit jagade från hus och hem, eller vilken anledning dom nu har angivit. :crazy:

Útrám
08-19-2009, 03:38 PM
Vem kommer att dra nytta av det här? regeringen? allmänheten?
Enligt min mening, politiska flyktingar är inte Sveriges eller Europas ensak. Och jag ser inte många fördelar att hjälpa någon dissident som är förföljd för att han läste en bok.

NSFreja
08-19-2009, 04:56 PM
Vad man kan undra då man börjar diskutera statistik och asylsökande är att fortfarande kommer dom största grupperna från Afghanistan, Irak och Kosovo...ja, Somalia har ju redan nämnts i tråden så det lär jag inte behöva skriva in igen.

Senaste jag hörde om Irak, Afghanistan och Kosovo var att USA (+allierade) har "skipat fred" där, men trots det så kommer det flyktingar därifrån.
Hur kan man kalla det flyktingar då dom kommer från ett land där fred råder?

Under den Jan-Juni 2009 så har det kommit totalt 10135 personer som sökt asyl.
(länk till statistik för jan-juni -09 Tabell 1 Första halvåret 2009 (http://www.migrationsverket.se/pdffiler/statistik/halvar/tab1_asyl.pdf))

Detta antal är ju endast asylsökande men så har vi ju också anhörighetsinvandringen mm.
Januari-Juni 2009:
Anhöriga: 13146
Flyktinganhöriga: 5519
Adoptivbarn: 356
Totalt: 19021

Källa: Migrationsverket

Alltså, totala antalet "nysvenskar" (inkl. adoptivbarn) från januari-juni i år är: 29156 personer till ett Sverige i ekonomisk kris som inte längre kan ta hand om sina egna. Klart som f*n att det är vår ensak när vi ser landet gå under.

Tur det är val igen snart. :clap2:

Ulex
08-19-2009, 05:30 PM
Tur det är val igen snart. :clap2:

:thumb001:

Men det er ikke nok at forsøge at redde landet hvert fjerde år. Tænk nu hvis man ikke vinder? Ja, så må man vente endnu 4 år, før man igen kan forsøge at redde landet.

Alle mænd og kvinder må stille sig selv 2 simple spørgsmål: Hvem er vi, og ønsker vi at overleve? Svaret på disse spørgsmål kommer til at afgøre, om vi skal leve eller dø.

NSFreja
08-19-2009, 05:54 PM
:thumb001:

Men det er ikke nok at forsøge at redde landet hvert fjerde år. Tænk nu hvis man ikke vinder?
Både du och jag har varit med så länge att vi vet hur utslaget blir iallafall, men man måste ju ändå hålla hoppet uppe och hoppas att folket vaknar. Fast man blir ju nästan mörkrädd när man ser hur naiva somliga människor är.

Alle mænd og kvinder må stille sig selv 2 simple spørgsmål: Hvem er vi, og ønsker vi at overleve? Svaret på disse spørgsmål kommer til at afgøre, om vi skal leve eller dø.
Eller så får man göra som flyktigarna i Sverige och övriga Europa...söka asyl i något annat land :p
Danmark till exempel, behöver lite nytt nordiskt blod ;)