PDA

View Full Version : Kan någon hjälpa mig?



evon
02-19-2013, 04:52 PM
Hej,

I have been trying to do some research on Roma (gypsy) peoples in Scandinavia, when i stumbled onto something that i found peculiar and i wonder if anyone here who speaks Swedish might be able to help me further my investigation?

I am trying to figure out whom these mercenaries dubbed Tater ect are suppose to be, and from where they came from? did i understand it correctly if i say that there are at least two peoples here, one that is confirmed to be Roma, and another that is of mixed ancestry and coming from Germany and Russia?


Resandefolkets ursprung är omdebatterat, men enkelt uttryckt finns det tre huvudteorier. Den första gör gällande att de resande är romer med en särskild kultur. Den andra klassar dem som en socioekonomisk grupp som historiskt sett haft likartade yrken. Den tredje förklaringen är att de resande härstammar från soldatsläkter från Tyskland eller Ryssland.

Fram till 1900-talets början gjordes ingen åtskillnad mellan romer och resande (zigenare respektive tattare), varför det är svårt att komma till klarhet om det är fråga om olika eller samma folk. Enligt den första teorin är de resande ytterst ättlingar till de romer som anlände till Stockholm den 29 september 1512. Olaus Petri omskrev dem som "tatare", möjligen i tron att de var tatarer. Ett annat tidigt omnämnande som knappast avser tatarer finns i ett av drottning Kristinas brev där hon nämner att det i Sverige fanns "...en stor hoop Sikeiner eller Tartare, som skåcketals omlöpa i Provincierna...". Enligt den andra teorin härstammar resandefolket från människor som av olika anledningar förskjutits från bondesamhället och därför tvingats ge sig ut på vägarna och försörja sig bäst de kunnat. Denna förklaringsmodell fick stor spridning genom Adam Heymowskis doktorsavhandling år 1969. Senare genealogisk forskning av bland annat Bo Lindwall har dokumenterat ett ursprung i de "ziguenare" och "tartare" som finns belagda i källmaterial från 1600- och 1700-talet. Förbindelser med etniska svenskar förekom dock tidigt, och de flesta resande har idag därför en blandad härkomst.[3]

Den tredje soldatteorin/-förklaringen kan lika gärna gå under teorin om att resandefolket är en romsk grupp. En stor del av resandefolket var inom krigsmakten på 1700-talet. När man forskar på resandesläkter kommer man inte sällan till fältjägare eller artillerister.[4] Ett av många exempel på att det var romska soldater i källorna finns nedskrivet i H Lilljebjörns "Minnen från förra hälften av 1800-talet". Henrik Lilljebjörn berättar i andra delen av sina "Hågkomster" en del intryck och erfarenheter ur livet vid Värmlands fältjägare under förra hälften av 1800-talet. Bland regementets manskap, mest folk från Jösse härad och finnmarkerna, fanns en del "skojare av äkta Zigenarras", säger han. "Figurer med mörkbrun hy och svarta, blixtrande ögon förekommo ej så sällan, men dessa voro äfven de mest intelligenta, och sedan de väl voro beklädda och under diciplinens band, kunde man aldrig önska sig bättre folk att kommendera. Bland dem funnos taskspelare , eqvilibrister och konstmakare av allehanda slag, och deras praktik under permissionstiden mellan mötena vill jag ej taga i försvar. Det hände ej så sällan att sådana där kamrater fingo respass till Marstrand eller Varberg, men många av dem hördes aldrig något ondt om. Jag påminner mig om en sådan, som hette Lindgren, hvilken redan 1808 blifvit tillfångatagen i Norge, men rymt, förklädd till qvinna, och haft många äfventyr innan han återkom. Karlen hade medalj för tapperhet i fält och var af sitt befäl väl ansedd. -Han hade tre söner, som alla voro jägare, och den yngste var till och med vice korpral vid mitt kompani. Det var en mycket vacker karl, men hans kamrater voro ej nöjda med honom samt klagade öfver hans extraktion och förmådde mig slutligen begära hans afskedande. Gubben Lindgren var mycket känd inom officerskåren, och hans norska visor afhördes med stort nöje."[5]

Vid Hamiltons regemente i Varberg fanns det flera ur resandefolket förlagda. Några resande där bar efternamn som Rolin, Lindgren och Holmström.[6] Efternamnen är ett exempel på resandefolkets släktskap och gemensamma historik med de finska romerna (Kaale). Många finska romer bär alltså svenska namn, som till stor del är samma efternamn som resande har burit genom århundraden.[7] De svenska romerna (resande) från 1600 till tidigt 1800-tal har nästan undantagslöst haft rottrådar till Finlands romer (Kaale). Under 1700-talet uppehölls mycket livliga förbindelser mellan Bottenhavets båda sidor. De värvade regementena, som ofta bestod av romska soldater, bytte ofta förläggningsorter med varann.[8] Skilsmässan mellan Sverige och Finland år 1809 betydde givetvis ett försvårande av förbindelserna mellan de svenska och finska romerna. De isolerades från varandra.[9]

De personer som benämns med ordet "tattare" i Polisunderrättelser år 1890, beskrivs som tillhörande en etnisk grupp. En resande vid namn August Erlandsson (misstänkt för ett brott den 11 oktober 1890) hade en fru som beskrevs har utseendet af att tillhöra det så kallade tattareslägtet.[10]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Resandefolket

any help would be much appreciated:)

Styggnacke
02-19-2013, 05:18 PM
Först och främst, varför skriver du inte på norska i din trådstart? :p Det känns fånigt att du använder engelska i kommunikation med svenskar, när norska och svenska är så lika språk.

Gällande artikeln är den aningen otydlig, men angående "soldatteorin" så har jag hört följande: Sverige använde en hel del legoknektar under Trettioåriga kriget. Ett visst antal av dessa valde att följa med den svenska hären hem till Sverige. De ägde ingen mark här, därav valde de att ansluta sig till "de resande", vilka inte heller ägde någon mark. I sinom tid assimilerades soldaterna in i denna grupp. Dessa soldater utgör då enligt teorin en del av de resandes förfäder, tillsammans med "renrasiga" zigenare.

Det må finns några faktafel i min sammanfattning, men det är vad jag kan om ämnet.

evon
02-19-2013, 09:09 PM
Först och främst, varför skriver du inte på norska i din trådstart? :p Det känns fånigt att du använder engelska i kommunikation med svenskar, när norska och svenska är så lika språk.

Gällande artikeln är den aningen otydlig, men angående "soldatteorin" så har jag hört följande: Sverige använde en hel del legoknektar under Trettioåriga kriget. Ett visst antal av dessa valde att följa med den svenska hären hem till Sverige. De ägde ingen mark här, därav valde de att ansluta sig till "de resande", vilka inte heller ägde någon mark. I sinom tid assimilerades soldaterna in i denna grupp. Dessa soldater utgör då enligt teorin en del av de resandes förfäder, tillsammans med "renrasiga" zigenare.

Det må finns några faktafel i min sammanfattning, men det är vad jag kan om ämnet.

Hei og takk for svaret, valgte å bruke Engelsk fordi det ofte er problemer med enkelte ord, men uansett.

Så vist eg skulle undersøke dette videre hadde det vært lurt å søke opp leiesoldatene og deres opprinnelse, er vel sånn eg forstår det du sier. Skal ta det opp med andre som driver med slektsforskning å se om noe dukker opp..