PDA

View Full Version : Skandinaviska pass säljs i Somalia



Brännvin
08-24-2009, 03:09 PM
Marknaden för falska pass runt om i världen är stor. I Somalias huvudstad Mogadishu kan man köpa ett danskt ”medborgarskap” för 2100 dollar. På den klassiskt afroarabiska marknaden Souk Bakaro i den somaliska huvudstaden Mogadishu, för många känd från åtskilliga actionspäckade scener i Hollywoodrullen Black Hawk Down, kan man köpa allt möjligt.

Intill livsmedel och hushållsprodukter saluförs allt som de många al-Qaida-allierade terrorister i Mogadishu kan önska sig: stormgevär, handgranater, skottsäkra västar, bazookas och minor. Kanske mest oroväckande för Västeuropas migrationsmyndigheter är att där också finns förfalskade EU-pass. Ett brittiskt pass kan du köpa för 1500 US-dollar. Att bli dansk kostar 2100 dollar. För en extra tusenlapp får man fullständiga resedokument inklusive flygbiljetter.

Men somalier ska, enligt den arabiska nyhetskanalen al-Arabyia, bara behöva betala 100 dollar för ett förfalskat pass. Så är passförfalskarna på Souk Bakaro också den enda ”passmyndighet” hos vilken det över huvud taget går att få ett pass utfärdat i det regeringslösa Somalia. Sedan tidigare vet man att också svenska pass, såväl förfalskade som äkta – där flera pass är kopplade till samma personnummer – finns ute på den globala marknaden och kostar cirka 1000 dollar.

De danska passen i nyhetsinslaget liknar förvisso inte de numera aktuella, men den omfattande handeln med europeiska pass kan ändå komma att orsaka en del huvudbry hos de europeiska säkerhetstjänsterna. Inte minst med tanke på att landet till stor del behärskas av den med al-Qaida allierade al-Shabaabmilisen. Till stor glädje för somalierna är billiga ”jemenitiska” resehandlingar som tillåter dem att fly det inbördeskrigsdrabbade landet till en betydligt säkrare tillvaro i det arabiska fattighuset Jemen.

DN (http://www.dn.se/nyheter/sverige/omfattande-handel-med-svenska-pass-1.454093) i mars 2007 men lika högaktuellt ämne

RX-kwYmq_8U

Skandi
08-24-2009, 03:48 PM
Hur bra en falsk är dessa pass? Vet du? ledsen för min svenska min norska är bättre.

NSFreja
08-24-2009, 03:50 PM
Intill livsmedel och hushållsprodukter saluförs allt som de många al-Qaida-allierade terrorister i Mogadishu kan önska sig: stormgevär, handgranater, skottsäkra västar, bazookas och minor.
Måste bara kommentera ;)

Fatta hur skoj det skulle vara att gå på den lokala byamarknaden och säga till den som står och säljer:
"Hmmm, jag vill ha 1kg potatis, ½kg kålrötter och rödbetor...hmmm...1kg äpplen, några rabarber...och så vill jag ha en kalashnikov, lite ammunition, finns det bara 500 skott kvar? Jamen då tar jag dom med...just ja, jag behöver några handgranater och ett par truppminor också..."

Skämt åsido, det där med pass som säljs, det är ett allvarligt problem och frågan är ju hur det ser ut när dessa individer försöker resa in i dom skandinaviska länderna.Går dom rätt igenom eller finns det någon som helst kontroll om personen ifråga är den som bilden i passet visar....

ikki
08-24-2009, 03:52 PM
svartskallar o övriga blattar ser ju helt lika ut dessutom.. men det räcker med att de kommit in, därefter är det enkelt att söka upp immigrationsmyndigheterna som aldrig deporterar...

Brännvin
08-24-2009, 04:56 PM
Skämt åsido, det där med pass som säljs, det är ett allvarligt problem och frågan är ju hur det ser ut när dessa individer försöker resa in i dom skandinaviska länderna.Går dom rätt igenom eller finns det någon som helst kontroll om personen ifråga är den som bilden i passet visar....

Japp.. Det är dags för regeringen att agera nu, att inte göra något åt detta helt uppenbara missbruk av svenska pass är brottsligt i princip. Alla pass med märkliga inrese och utresestämplar bör kontrolleras mycket noga.


Hur bra en falsk är dessa pass? Vet du? ledsen för min svenska min norska är bättre.

Regardless of the quality which is doubtful, the question is, 20 of those who try to enter with a false passport sometimes one get to pass, this is already a tragedy. Between 200, possibly it would be 10.