PDA

View Full Version : Albanian movie from Macedonia nominated for Oscar in Norway!



Don Arb
05-04-2013, 12:55 PM
http://i1356.photobucket.com/albums/q730/Donarb/tumblr_m4korvgV7u1r5pjueo1_500_zps39b2657d.jpg (http://s1356.photobucket.com/user/Donarb/media/tumblr_m4korvgV7u1r5pjueo1_500_zps39b2657d.jpg.htm l)


Storyline!
Shepard Isa must obey his father's strict order to bring back the lost lamb. On top of the mountain, his little brother and companion, Hamid, is wounded and Isa must decide whether he should do as told or follow his own instinct.


http://www.youtube.com/watch?v=hvNrdVuuB2g

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.11007094

Pac-Man
05-26-2013, 05:43 PM
Forrige gang en eksamensfilm fra Filmskolen var nominert var i 2011, da filmen "Tuba Atlantic" gikk helt til topps i konkurransen.

– Vi jobbet mot å få nominasjon da vi lagde filmen. Tuba Atlantic satte standarden for to år siden, og vi måtte prøve å strekke oss etter det samme, forteller Izer Aliu.

– Spesiell opplevelse å filme i Makedonia

Aliu er fra Makedonia, og han ville lage en film fra hjemlandet. For filmskolestudentene var det en spesiell opplevelse å filme i landet. De så spor etter oppløsningen av det tidligere Jugoslavia overalt, og flere av bygningene var merket med politiske slagord.

Sporene etter krigshendelsene er fortsatt svært synlige, og uferdige sommerhus bak høye porter sto forlatt.

– Jeg er født i Makedonia, men jeg har bodd så lenge utenfor landet at jeg føler meg som en observatør når jeg er der. Jeg er oppvokst med en skandinavisk kultur, og jeg får en viss fascinasjon for fødelandet mitt når jeg er der. Men jeg innser også alle forskjellene mellom Skandinavia og Makedonia, forklarer Aliu.

Handler om forholdet mellom en far og sønnene

Filmen «To guard a mountain» handler om forholdet mellom en far og to sønner. De to brødrene som har mistet et land, og filmen handler om hvordan faren som en voksen takler situasjonen. Men så skjer det noe mellom brødrene som får påvirkning på forholdet, og i bunn og grunn handler filmen om relasjonen mellom brødrene og faren.


– Det er en svært personlig film, og jeg kjenner nok litt på prestasjonsangsten. Det føles rart å levere fra seg noe man har arbeidet med i nesten to år, og som betyr så mye for meg, forklarer Izer Aliu.

Filmen har blitt godt mottatt allerede, og vant Amandus for beste kortfilm tidligere i vinter.

Nå er nominasjonen til student-Oscar i boks, og premien for å vinne Student Academy Awards som det egentlig heter, er en nominasjon til det "egentlige" Oscar. Det er totalt ni studentfilmer som er nominert.


Thomas Stenderup er svært stolt av at enda en av filmskolestudententes eksamensfilmer er nominert til student-Oscar.


– Men de tre beste i student-Oscar blir invitert til pris-utdelingen, som selvfølgelig foregår i Hollywood, Los Angeles, forklarer Thomas Stenderup, professor og leder for Filmskolen.

– Vi er svært stolte av at "To guard a mountain" er nominert. Det betyr mye, også for omdømmet til Filmskolen, sier han.

Don Arb
05-26-2013, 06:08 PM
Isn't this in english? :)

Pac-Man
05-26-2013, 06:24 PM
Isn't this in english? :)

Yes it is :) .. But I published it in Norwegian, so the Norwegian public may get informed about the movie, in case they want to know more about it or know who made it. Maybe they'd like to see it, I know I will :)

Crn Volk
05-29-2013, 01:36 AM
Hamid? Sounds muslim

Guapo
05-29-2013, 01:37 AM
Lol, so what? who is gonna watch that garbage but albo diaspora.

The.Mask
05-29-2013, 02:00 AM
Hamid? Sounds muslim

So what ? It's just a movie, i see you thanked Guapo's post but he has a muslim guy on his signature



Lol, so what? who is gonna watch that garbage but albo diaspora.

Who give a fuck about your opinion ?

Guapo
05-29-2013, 02:03 AM
Who gibes a fuck about u and the dumb movie

The.Mask
05-29-2013, 02:09 AM
Who gibes a fuck about u and the dumb movie

The norwegians.

alb0zfinest
05-29-2013, 02:11 AM
Who gibes a fuck about u and the dumb movie

Clearly you since you spend your time commenting on it :D
Mad guapo is mad.