PDA

View Full Version : PvdA wil van kernwapens af

The Lawspeaker
09-10-2009, 08:29 AM
PvdA wil van kernwapens af (http://www.telegraaf.nl/binnenland/4799172/__PvdA_wil_van_kernwapens_af__.html)

DEN HAAG - Nederland moet alle 22 op vliegbasis Volkel geplaatste Amerikaanse kernwapens naar de Verenigde Staten terugsturen. Dat stelt regeringsfractie PvdA.

Ons land zou daarmee het eerste land zijn dat zijn kernwapenvoorraad afbouwt. De VS en Rusland hebben dat wel toegezegd, maar onderhandelen nog. "Amerika, haal ze morgen maar op", zegt PvdA-Kamerlid Van Dam over zijn voorstel aan het kabinet. "Het is een eerste stap om die enorme kernvoorraad te verminderen. Nederland heeft internationaal wel vaker het voortouw genomen, laten we dat opnieuw doen en het ontwapeningsoverleg een zetje geven." De uitspraak van het PvdA-Kamerlid is opmerkelijk: formeel heeft de regering nooit gemeld hoeveel kernkoppen Nederland op Volkel klaar heeft staan.

Het PvdA-voorstel volgt na alarmerende rapporten van wapenexperts. Die constateren dat honderden kernkoppen in ex-Oostblokstaten vanwege slecht onderhoud en lekke grenzen niet langer een veiligheidsgarantie zijn, maar steeds meer een risico worden. "Door die voorraad te verminderen, vergroten we uiteindelijk onze eigen veiligheid", zegt Van Dam.

De PvdA vindt wel dat een voorraad kernwapens voor de VS cruciaal blijft. "Om de dreiging van landen als Iran en Noord-Korea te kunnen weerstaan", zegt de sociaaldemocraat. "Maar als we 80 tot 90 procent afstoten, zijn de voorraden nog altijd groot genoeg om je tegen zulke landen te verdedigen."

"Als wij onze kernwapens nu inleveren, nemen we ook de wind uit de zeilen van de kritiek dat westerse landen zelf nooit zullen ontwapenen", aldus Van Dam.

The Black Prince
09-10-2009, 08:59 PM
Het PvdA-voorstel volgt na alarmerende rapporten van wapenexperts. Die constateren dat honderden kernkoppen in ex-Oostblokstaten vanwege slecht onderhoud en lekke grenzen niet langer een veiligheidsgarantie zijn, maar steeds meer een risico worden. "Door die voorraad te verminderen, vergroten we uiteindelijk onze eigen veiligheid", zegt Van Dam.

Huh?
Dus door de voorraad in Nederland te verminderen verkleinen we het risico omdat ze slecht worden onderhouden in het Oostblok en omdat ze daar lekke grenzen hebben..:coffee:

The Lawspeaker
09-10-2009, 10:05 PM
:rolleyes: De vraag die ik mezelf hier stel is deze: is dit niet het oude linkse verhaaltje waarin het Westen (deze keer ons land) word opgeroepen eenzijdig te ontwapenen ?
Dit doet me denken aan die anti-kernwapens demonstraties uit 1981- waarin de "vredesbeweging" en linkse partijen opriepen tot eenzijdige ontwapening maar nooit ook maar iets over de kernwapens van het Warschaupact zeiden.

Mijn gevolgtrekking is misschien kort door de bocht: links is, en blijft, de vijfde colonne.

Jimbo Gomez
09-12-2009, 10:49 AM
Een wereld met kernwapens is een wereld zonder wereldoorlogen. Van mij mag elk land er een paar hebben, indien uitdrukkelijk wordt erkend dat ze mogen worden gebruikt op burgerdoelen als vergelding op een vreemde invasie. Dat is volgens mij de enige manier waarop je wereldvrede kan bekomen, als iedereen zo bang is van totale vernietiging dat ze er niet aan denken om buitenlands militaire avontuurtjes te beginnen.

Groenewolf
09-13-2009, 08:52 AM
Dit doet me denken aan die anti-kernwapens demonstraties uit 1981- waarin de "vredesbeweging" en linkse partijen opriepen tot eenzijdige ontwapening maar nooit ook maar iets over de kernwapens van het Warschaupact zeiden.

Mijn gevolgtrekking is misschien kort door de bocht: links is, en blijft, de vijfde colonne.

Die beweging was ook geoganiseerd en gesteund vanuit Moskou. Tevens is het inderdaad van het gekke dat wij onze voorraad strategische wapens moeten gaan afbouwen als onze (toekomstige) tegenstanders dat zeer waarschijnlijk nooit zullen doen.