PDA

View Full Version : Vreeman zweeg vanwege mogelijke corruptie



The Lawspeaker
10-21-2009, 08:08 PM
Vreeman zweeg vanwege mogelijke corruptie (http://www.nrc.nl/binnenland/article2393409.ece/Vreeman_zweeg_vanwege_mogelijke_corruptie)


Tilburg, 21 okt. Burgemeester Ruud Vreeman (PvdA) van Tilburg heeft de gemeenteraad onjuist en onvolledig geïnformeerd over de verbouwingskosten van het Midi-theater omdat hij bang was dat in dat geval zijn college zou vallen en daardoor corruptie beter zou kunnen gedijen in de Tilburgese politiek.

Dat zei hij vanavond tijdens de raadsvergadering waarin de uitkomsten van een raadsenquête naar de overschrijding van verbouwingskosten van het Midi-theater werden besproken. „Als ik de wethouder had geadviseerd de gemeenteraad in te lichten over de kostenoverschrijding was het college naar mijn idee gevallen. Alleen met een intact college konden wij weerstand bieden aan gebrek aan integriteit binnen de raad. Corruptie gedijt het beste in bestuurlijke chaos.”

De burgemeester vertelde dat hij september vorig jaar te horen kreeg dat raadslid Smolders 75.000 euro wilde aannemen van ontwikkelaar MDG als hij voor de komst van een grote Shopping Mall in Tilburg zou stemmen. „Ik heb meteen aangifte gedaan bij het OM.” De recherche kon pas laat beginnen met haar onderzoek omdat MDG pas na de hele Mall-discussie informatie over de zaak wilde geven. De bevolking van Tilburg stemde in een referendum tegen de komst van de Mall. Afgelopen donderdag is Smolders over de vermeende corruptie gehoord. Vreeman: „Ik maakte een moeilijke en riskante beslissing, die ik volledig voor mijn rekening neem. Het was een politiek en moreel dilemma. Ik heb naar eer en geweten gehandeld.”

Na de verklaring van de burgemeester werd de vergadering een kwartier geschorst. Raadslid Hans Smolders reageerde woedend tijdens de schorsing: „Vreeman probeert zijn fouten af te stralen op andere mensen. Dit is het meest belachelijke verhaal dat ik ooit heb gehoord.”

Voordat Vreeman zijn verklaring aflegde, gaf een meerderheid van de Tilburgse raad aan geen vertrouwen meer te hebben in de burgemeester. De oppositiepartijen CDA, D66, drie lokale oppositiepartijen en ook coalitiepartij SP lieten weten dat zij het onaanvaardbaar vinden dat de burgemeester de gemeenteraad onjuist en onvolledig heeft geïnformeerd over kostenoverschrijdingen en wijzigingen in het huurcontract.