PDA

View Full Version : Klart för homoäktenskap i Svenska kyrkan



Anthropos
10-22-2009, 02:00 PM
>>Som ärkebiskop Wejryd formulerat saken så utvidgas begreppet äktenskap; Jesu förargliga definition av människan som skapad till man och kvinna behöver inte längre stå och skräpa i ritualet.>>

Källa: Svenska kyrkans ängsliga lydnad (http://www.bt.se/ledare/kronikorer/svenska-kyrkans-angsliga-lydnad%281586040%29.gm)

Texten är enligt min mening läsvärd och ger en korrekt beskrivning av bakgrunden till den inomkyrkliga sekulariseringen.

The Lawspeaker
10-22-2009, 04:29 PM
Det er galskapp.:mad::confused:

Brännvin
10-22-2009, 07:12 PM
Det är den politiska delen av kyrkan som är positiva till att acceptera homoäktenskap. I den politiska världen så är det nämligen omöjligt just nu att säga att man ska exkludera en homosexuell från någonting. Frågan är vad som kommer här näst - månggifte kanske?

Det står allt tydligare klart att Svenska Kyrkan måste göra upp med staten en gång för alla. Kyrkan måste styra sig själv, via ett eget system och inte via det politiska.

Lutiferre
10-22-2009, 07:50 PM
Det står allt tydligare klart att Svenska Kyrkan måste göra upp med staten en gång för alla. Kyrkan måste styra sig själv, via ett eget system och inte via det politiska.
Det hjælper vel ikke meget hvis kirken selv er fuld af liberale "kristne" som kun har interesse i at fortsætte den nuværende linje.

Efter mit synspunkt er der ingen fremtid for disse antikristne "folkekirker".

Jamt
10-22-2009, 08:46 PM
Framgångarna för antipolitiska POSK och Frihetlig Kyrka lokalt i kyrkovalet 2009, visar på att det finns potential för en avpolitiserad luthersk kyrka i Sverige och i takt med avpolitiseringen så är jag övertygad att liberaliseringen kommer att avta och rullas tillbaka. Annars finns vettiga alternativ som: http://www.missionsprovinsen.se/.

Avpolitiseringen av kyrkan kan tyckas sent påkommen då den har varit i statens ledband sen 1500-talet, men bättre sent än aldrig. Jonas Åkerlund har, som andra politiker, inget i kyrkans ledning att göra men jag gillar det han säger här om kyrkan och makten: http://www.youtube.com/watch?v=Yt9J-M-EOJ0

Anthropos
10-22-2009, 09:01 PM
Det hjælper vel ikke meget hvis kirken selv er fuld af liberale "kristne" som kun har interesse i at fortsætte den nuværende linje.

Efter mit synspunkt er der ingen fremtid for disse antikristne "folkekirker".

Om man har tillgång till bättre alternativ så finns det enligt min mening ingen mening med att stanna i Svenska kyrkan. Men däremot tror jag inte att det är så att kyrkan är full av 'liberala kristna'. De konservativa och traditionellt sinnade förtrycks medvetet och systematiskt av kyrkans ledning, och jag skulle tro att vissa som har låtit sig påverkas av det lite för mycket skulle ändra sig snabbt om kyrkan bleve helt fri från politisk styrning.

Anthropos
10-22-2009, 09:07 PM
Framgångarna för antipolitiska POSK och Frihetlig Kyrka lokalt i kyrkovalet 2009, visar på att det finns potential för en avpolitiserad luthersk kyrka i Sverige och i takt med avpolitiseringen så är jag övertygad att liberaliseringen kommer att avta och rullas tillbaka. Annars finns vettiga alternativ som: http://www.missionsprovinsen.se/.

Avpolitiseringen av kyrkan kan tyckas sent påkommen då den har varit i statens ledband sen 1500-talet, men bättre sent än aldrig. Jonas Åkerlund har, som andra politiker, inget i kyrkans ledning att göra men jag gillar det han säger här om kyrkan och makten: http://www.youtube.com/watch?v=Yt9J-M-EOJ0

Vad Missionsprovinsen och Frihetlig kyrka beträffar håller jag med. Men är du säker på att POSK är antipolitiska? Jag skulle åtminstone ifrågasätta graden av deras inställning. De påpekar ofta att kyrkan inte skall styras av politiska partier, men vad jag vet har de aldrig ställt kravet att kyrkan skall avdemokratiseras.

Motörhead Remember Me
10-26-2009, 10:40 AM
Kristendom och homofobi, är det nationalism? Löjligt. Skit i om folk knullar varandra i röven och ber till vättar, huvudsaken är att de är schyssta.

Lutiferre
10-26-2009, 11:48 AM
Kristendom och homofobi, är det nationalism? Löjligt. Skit i om folk knullar varandra i röven och ber till vättar, huvudsaken är att de är schyssta.
Har ikke mere sympati for en homofil antikristen end enhver anden kulturel og åndelig degenerativ forrædder. Det er den slags amoralisme der leder til forfaldet af vores samfund. Det er vel din egen etiske impotens der gør at du ikke forstår at værdsætte virkeligheden i den degenerative indflydelse seksuelle afvigelser har.

Motörhead Remember Me
10-27-2009, 06:24 AM
Har ikke mere sympati for en homofil antikristen end enhver anden kulturel og åndelig degenerativ forrædder. Det er den slags amoralisme der leder til forfaldet af vores samfund, til nutidens Oblomovisme. Det er vel din egen etiske impotens der gør at du ikke forstår at værdsætte virkeligheden i den degenerative indflydelse seksuelle afvigelser har.

"omoraliskt", "andlig degenering". Är detta rätt forum för dig? Du kanske borde vara aktiv i ett religiöst forum... Är du emot Dansk gladporr också?? Den personliga sexuella inriktningen avgör inte om du fungerar i samhället eller ej, om du är en "bra" svensk(dansk) eller ej. Icke integrerade heterosexuella invandrare och andligt starka terrorister är ett större problem än skattebetalande nationellt sinnade bögar/flator. Min personliga etik har du ingen aning om, så den bör du inte kommentera.

Motörhead Remember Me
10-27-2009, 06:28 AM
De påpekar ofta att kyrkan inte skall styras av politiska partier, men vad jag vet har de aldrig ställt kravet att kyrkan skall avdemokratiseras.

Religion och politik har alltid hört ihop. Därför är kyrkan ett tvivelaktigt institut.

Anthropos
10-27-2009, 07:26 AM
Religion och politik har alltid hört ihop. Därför är kyrkan ett tvivelaktigt institut.

Menar du


alla kyrkor?
alla statskyrkor?
eller bara Svenska kyrkan?

Anthropos
10-27-2009, 07:30 AM
"omoraliskt", "andlig degenering". Är detta rätt forum för dig? Du kanske borde vara aktiv i ett religiöst forum... Är du emot Dansk gladporr också?? Den personliga sexuella inriktningen avgör inte om du fungerar i samhället eller ej, om du är en "bra" svensk(dansk) eller ej. Icke integrerade heterosexuella invandrare och andligt starka terrorister är ett större problem än skattebetalande nationellt sinnade bögar/flator. Min personliga etik har du ingen aning om, så den bör du inte kommentera.

Vad det handlar om är inte att bestämma vem som är bra och vem som är dålig, utan vad det handlar om är det kristna äktenskapet.

Lutiferre
10-27-2009, 12:33 PM
"omoraliskt", "andlig degenering". Är detta rätt forum för dig? Du kanske borde vara aktiv i ett religiöst forum... Är du emot Dansk gladporr också??
Måske forstår du bare ikke at sætte et højere ideal for dit eget folk end det der viser sig at være virkeligheden. Hvis du gjorde, ville du se hvad ord som "degenerativ" betyder.


Den personliga sexuella inriktningen avgör inte om du fungerar i samhället eller ej, om du är en "bra" svensk(dansk) eller ej. Icke integrerade heterosexuella invandrare och andligt starka terrorister är ett större problem än skattebetalande nationellt sinnade bögar/flator.
Nej, lige præcis ikke. Den eneste grund til der er indvandrere og at vi tolerer homoseksuelle er vores egen underkastelse, dovenskab og degeneration, og at vi har forladt vore forfædres tradition. Ellers ville vi have beskyttet vore landegrænser og det hellige ægteskab fra disse angreb.

Hvis vi fortsat havde været et stærkt folk, med nobilitet og mod, ville dette aldrig være sket til at starte med.

At bebrejde indvandrere er symptom behandling. Man må istedet gå ind i kernen af problemet.


Min personliga etik har du ingen aning om, så den bör du inte kommentera.Den har du selv afsløret.

Murphy
10-27-2009, 12:55 PM
Det är äckligt. Hur kan alla nationalistiska vid sina sinnens fulla anspråk på att vara pro-nation eller konservering när han stödjer en agenda som i sin själva kärna är anti-familj? Familjen är grunden för nationen som Petrus är klippan på vilken Kristus byggt sin kyrka. Att attackera familjen som den homosexuella agendan handlar om, är att angripa nationen.

Regards,
The Eunuch.

Jamt
10-27-2009, 05:46 PM
Det är äckligt. Hur kan alla nationalistiska vid sina sinnens fulla anspråk på att vara pro-nation eller konservering när han stödjer en agenda som i sin själva kärna är anti-familj? Familjen är grunden för nationen som Petrus är klippan på vilken Kristus byggt sin kyrka. Att attackera familjen som den homosexuella agendan handlar om, är att angripa nationen.

Regards,
The Eunuch.

Och vem i helvete har gett dig tillstånd att kunna svenska? :confused:

Murphy
10-27-2009, 05:52 PM
Och vem i helvete har gett dig tillstånd att kunna svenska? :confused:

Var fan har jag gjort anspråk på att vara svenska? Jag är inte tillåtet att kommentera en nyhetsartikel? När började de danska och finska bli svenskar:mad:?

Regards,
The Eunuch.

Jamt
10-27-2009, 08:03 PM
Var fan har jag gjort anspråk på att vara svenska? Jag är inte tillåtet att kommentera en nyhetsartikel? När började de danska och finska bli svenskar:mad:?

Regards,
The Eunuch.

Ha ha ha, men bra, du kan tydligen inte svenska. :)

Murphy
10-27-2009, 08:18 PM
Ha ha ha, men bra, du kan tydligen inte svenska. :)

Tja, har ingen oro min vän, jag inte lust att vara svenskt. Jag är nöjd med min irländska etnisk bakgrund ;):P!

Regards,
The Eunuch.

Östsvensk
10-27-2009, 08:30 PM
Sett ur ett nationalistiskt perspektiv så har det ju egentligen inte med moral att göra, utan om att HBT går emot naturen och således även kärnfamiljen. Visst ska väl HBT-personer få leva, men som nationalist säger jag nej till att de är "öppna" med sin sexualitet (det gäller faktiskt heterosexuella också) och nej till homogiftermål och homoadoption.

Murphy
10-27-2009, 09:01 PM
Detta är absolut en moralisk fråga dock! Om du förnekar moraliska aspekter på frågan då du i princip förneka att det finns ett problem alls. Nationalism är subjektiva och finns ingen myndighet i frågan. Gud är dock!

Regards,
The Eunuch.

Östsvensk
10-27-2009, 09:37 PM
Detta är absolut en moralisk fråga dock! Om du förnekar moraliska aspekter på frågan då du i princip förneka att det finns ett problem alls. Nationalism är subjektiva och finns ingen myndighet i frågan. Gud är dock!

Regards,
The Eunuch.

Jag skrev ju att jag anser att homosexuella inte ska "visa sig öppet". Det betyder alltså att jag ställer mig emot Pride-festivalen och allt vad det heter.

I Iran är det tillåtet med homosex om man har gardinerna neddragna. Gör man det offentligt blir man stenad. Inte för att jag går så extremt åt, men någonstans åt det hållet är vart jag vill komma. :p

Bjólf
10-28-2009, 10:34 AM
Jag är inte medlem i SvK så de får förstöra skiten hur mycket de vill. Svenska kristna kan starta upp en ny kyrka som håller sig till sina religiösa urkunder och inte det politiska klimatet.

Murphy
10-28-2009, 10:34 AM
Jag skrev ju att jag anser att homosexuella inte ska "visa sig öppet". Det betyder alltså att jag ställer mig emot Pride-festivalen och allt vad det heter.

I Iran är det tillåtet med homosex om man har gardinerna neddragna. Gör man det offentligt blir man stenad. Inte för att jag går så extremt åt, men någonstans åt det hållet är vart jag vill komma. :p

Du förstår, min svenska är mycket dålig, det gjorde jag inte förstår allt du sa!

Men ja, bör människor vara fria att synda i sitt eget hus, men de bör inte förvänta beröm och acceptans av deras moraliskt korrupta liv!

Förresten är det bra att ha dig på The Apricity :)!

Regards,
The Eunuch.

Murphy
10-28-2009, 10:37 AM
Jag är inte medlem i SvK så de får förstöra skiten hur mycket de vill. Svenska kristna kan starta upp en ny kyrka som håller sig till sina religiösa urkunder och inte det politiska klimatet.

Du vet att det är mycket tråkigt att detta är läget! Protestanter kan faktiskt bara gå och starta en ny kyrka. Men deras kyrka inte kommer att vara Kristi kyrka som den katolska kyrkan är Kristi kyrka. Svenska protestanter skulle vara bättre att komma hem till Rom!

Regards,
The Eunuch.

Bjólf
10-28-2009, 11:21 AM
Du vet att det är mycket tråkigt att detta är läget! Protestanter kan faktiskt bara gå och starta en ny kyrka. Men deras kyrka inte kommer att vara Kristi kyrka som den katolska kyrkan är Kristi kyrka. Svenska protestanter skulle vara bättre att komma hem till Rom!

Regards,
The Eunuch.

Ja det är givetvis också ett alternativ, speciellt då den katolska kyrkan är mer moståndskraftig gällande politisk press. Hade SvK ens haft en tiondel av den motståndskraft katolska kyrkan har mot utomkyrkliga "förstå-sig-på:are" hade homovigslar knappast gått igenom.

Anthropos
10-28-2009, 11:45 AM
Vid den avsnoppades vimserier om romarna må ni inte dröja.

Murphy
10-28-2009, 01:39 PM
Av Matthew Cullinan Hoffman

STOCKHOLM, 26 oktober, 2009 (LifeSiteNews.com) - Företrädare för katolska och ortodoxa kyrkorna i Sverige ansluter sig konservativa lutheraner att kritisera det senaste beslutet från den lutherska kyrkan i Sverige att utföra homosexuella "äktenskap" ceremonier, rapporterar den katolska nyhetsbyrån.

I ett gemensamt uttalande katolska och ortodoxa kyrkan tjänstemän uttrycks "Sadness" lära sig "om beslut av synoden av Svenska kyrkan," som är den största religiösa organisation i landet.

"I våra kyrkor och samfund kommer vi förena inte homosexuella par, eftersom det är i stäv med traditionen i kyrkan och vår vision om att skapa" ett uttalande till. Den uppgav också att beslutet är en svängning bort inte bara från kristna traditionen, men också med tanke på vilken typ av äktenskap som är typiskt för alla religioner. "

De påpekade att även om dialog med lutheraner skulle fortsätta, "detta beslut av Svenska kyrkan ökar skillnaden."

Synpunkter från de katolska och ortodoxa representanter upprepades med mer konservativa lutheraner, såsom biskop Hans Stiglund, en nordlig prelat.

"I mitt sätt att se på det äktenskap definieras som en relation mellan man och kvinna utan utrymme för en relation mellan personer av samma kön, sade han.

Tre av fyra svenskar är medlemmar i den lutherska kyrkan. Beslutet att tillåta homosexuella "äktenskap" har gjorts av företrädare anknytning till landets politiska partier, som väljs till en nationell församling. Den godkändes med röstsiffrorna 176-62 med 11 frånvaro.

Även kyrkan tjänstemän har "välsignelse" partnerskap mellan homosexuella i flera år, kan det nya beslutet dem att ringa facket ett "äktenskap". Ministrar som objekt i samvete kommer inte att behöva utföra ceremonin.

Andrew Brown den liberala tidningen Guardian förbehåll när det gäller beslut, men konstaterar att den svenska kyrkan nu har överskridit gränserna för ens ultraliberala anglikanska kyrkan.

"Utanför den svenska kyrkan, är detta beslut kommer automatiskt att leda till påfrestningar ecumenically", skrev Brown i en ledare nyligen. "Den svenska lutherska kyrkan aktier dess prästerskap i teorin med Church of England, till exempel. Men nej Engelsk präst skulle vara tillåtet att gifta sig med en gay-par och några skulle vilja. De är inte ens tillåtet att ha tjänster välsignelse. Och som detaljer i berättelsen fram, så kommer det att verka ett objekt lektion i hur man inte SKILJA KYRKAN FRÅN STATEN. "

Även ledaren för den svenska lutherska kyrkan, ärkebiskop Anders Wejryd, stödde beslutet, även han verkade orolig över det.

"För min del hade fattat rätt beslut, men jag kan känna med de många som tror det har gått för fort, sade han vid en presskonferens.

SOURCE (http://www.lifesitenews.com/ldn/2009/oct/09102701.html)

Regards,
The Eunuch.

Anthropos
10-28-2009, 02:04 PM
SOURCE (http://www.lifesitenews.com/ldn/2009/oct/09102701.html)

Regards,
The Eunuch.

Den artikeln skulle passa bättre här (http://www.theapricity.com/forum/showthread.php?t=9816).


Men nej Engelsk präst skulle vara tillåtet att gifta sig med en gay-par och några skulle vilja.:lol:

Jag tycker inte det är så lämpligt att låta Eunucken och andra som är helt beroende av översättning hållas här, om jag skall vara ärlig.

Murphy
10-28-2009, 02:14 PM
Jag tycker inte det är så lämpligt att låta Eunucken och andra som är helt beroende av översättning hållas här, om jag skall vara ärlig.

Ja jag kan förstå varför du skulle tro det. Jag vill bara bli älskad :(:D!

Regards,
The Eunuch.

Jamt
10-28-2009, 06:18 PM
Du vet att det är mycket tråkigt att detta är läget! Protestanter kan faktiskt bara gå och starta en ny kyrka. Men deras kyrka inte kommer att vara Kristi kyrka som den katolska kyrkan är Kristi kyrka. Svenska protestanter skulle vara bättre att komma hem till Rom!

Regards,
The Eunuch.

Sorry Eunuch men det är allt för långsökt för lutheraner. Sen är det så att reformationen aldrig innebar en brytning med den sanna traditionen och kyrkans historia i Sverige så vi är redan hemma. Plus det faktum att det katolska styret har tagits över av trotskister gör att varje rättrogen kristen bör hålla sig skeptisk.

Anthropos
10-28-2009, 07:12 PM
Romersk-katolska kyrkans biskop i Sverige, Anders Arborelius, har sagt att katolska kyrkan inte alls är intresserad av att omvända svenskar och att missionen bara riktar sig till invandrare (i "Uppdrag granskning" om SSPX, SVT). Mycket krut läggs på att ge mässan på all världens språk, vilket är resurs- och tidskrävande och föga intressant för svenskar. Dessutom är katolska kyrkan inte särskilt traditionell längre, och även min uppfattning är alltså att den knappast utgör ett gott alternativ för svenskar.

Lutiferre
10-28-2009, 07:18 PM
Romersk-katolska kyrkans biskop i Sverige, Anders Arborelius, har sagt rakt ut att katolska kyrkan inte alls är intresserad av att omvända svenskar, och att missionen bara riktar sig till invandrare (i "Uppdrag granskning" om SSPX, SVT). De katolska församlingarna brukar se ut därefter, och prästerna är oftast utlänningar som har dåliga kunskaper i svenska.
Har jeg hørt om før. Lyder som en skændsel mod selve navnet "katolsk" - den hele kirke.

Thulsa Doom
10-28-2009, 08:01 PM
Felet i mitt tycke är att svenska kyrkan har tillåtit rekrytering av diverse suspekta individer, som t ex religösa sökare, liberaler, new-age kvinnor mm. Detta har lett till en ideologi som omfamnar alla, utom möjligtvis konservativa Svenskar, och detta strider emot själva grundidén med att ha en församling.

Jamt
10-30-2009, 06:02 PM
Intressant kommentar av Johan lundberg på Axess blogg:

"Med anledning av att kyrkan nu gör det möjligt för homosexuella att ingå äktenskap inom ramen för den kristna teologin, skriver KG Hammar i söndagens DN, att svenska kyrkan måste ”vara kyrka i Sverige i just vår kultur, i vår tid och med den kunskap vi fått del av”. Detta menar han avspeglas i ”en förskjutning i äktenskapsförståelsen från fortplantning och arv till kärlek och ömsesidighet, vilket gör att kön blir underordnat”.

Varför kyrkan bör bekräfta snarare än utgöra ett korrektiv till diverse tendenser i samtiden, motiveras dock inte närmare av Hammar, som tvärtom framstår som talesman för uppfattningen att samhället mår bäst av att vara uppbyggt kring en rad institutioner som alla pekar åt ett och samma håll. I detta fall handlar det om att kyrkan inträder i samma roll som den hade under exempelvis 1600-talet, som megafon för statens uppfattning om vad som är grunden för sunda erotiska relationer.

På 2000-talet handlar det, som Hammar påpekar, om ömsesidig åtrå, vilket är den statligt sanktionerade syn på kärlek, sexualitet och erotik som kommer till uttryck i den nuvarande sexköpslag som man hoppas ska styra våra sexuella beteenden men också i en stor del av den genus- och hbt-forskning som är så populär vid den vid våra universitet och högskolor. Föga förvånande applåderas därtill svenska kyrkans beslut i medievärlden, därför att kyrkan på detta sätt anses bidra till ökad acceptans för människor vilkas sexuella läggningar tidigare har varit marginaliserade och kriminaliserade.

Tanken om den ömsesidiga åtrån som riktningsgivare för vårt agerande inom kärlekens, erotikens och sexualitetens domäner är naturligtvis kopplad till den moderna individens födelse i slutet av 1700-talet, och till uppkomsten av det kapitalistiska samhället och den uppluckring av en fast värdehierarki som följt i dess fotspår. Den ömsesidiga åtrån innebär nämligen att individen inte är underkastad något annat regelverk än det som han eller hon skapar själv, och gärna då på basis av just sina egna känslor. De som pläderar för att Ibsens olyckligt gifta män och hustrur borde stanna i sina äktenskap med hänsyn till andra värden än det egna självförverkligandet, framstår som den nya tidens moraliska haverister.

Frågan är dock om det inte i en modern värld som drivs fram av en värdeuppluckrande centrifugalkraft, finns behov av vissa institutioner som i samhället i stort får en balanserande funktion just genom att de bärs upp av värden som står i motsättning till de dominerande.

Kyrkan har, menar jag just den möjligheten: den kan ingjuta respekt och tillgivenhet för någonting större och viktigare än oss själva. Den kristna vägen handlar ursprungligen mer om försakelse än bejakelse, och däri ligger dess eviga värde – att erbjuda ständigt motstånd mot tidens onda tand.

I den mån som det bibliska budskapet befinner sig på kollisionskurs mot samtiden, vilket det av naturliga skäl ofta tenderar att göra, tillkommet som det är för flera tusen år sedan, så bör det ofta så förbli. Det är just det som är kyrkans unika roll i den moderna världen: att ha möjlighet att vända människans blick bort från det materiella livet, till exempel just dess tidsbundna uppfattningar om erotik och samlevnad. De världsliga frågorna finns det helt enkelt tillräckligt med kanaler och spelplatser för i samhället i övrigt.

De människor som däremot vill dryfta andliga och existentiella spörsmål utifrån ett vidare, mer tidlöst perspektiv, och gripa sig an de stora mysterier som är förbundna med vår egen individuella eller med hela tillvarons existens, torde snart bara ha en vägvisare att anförtro sig åt: imamen."
http://www.axess.se/blog/post/2009/10/28/Darfor-soker-sig-folk-till-Islam.aspx

Anthropos
10-30-2009, 06:19 PM
Sen är det så att reformationen aldrig innebar en brytning med den sanna traditionen och kyrkans historia i Sverige så vi är redan hemma.

Både ja och nej. Mer nej än ja, skulle jag säga. Melanchton med flera i den så kallade 'lutherska ortodoxin' antog mer traditionella ståndpunkter än Luther själv, men lutheranismen hade redan från början en rationalistisk och antitraditionell tendens som inte skulle försvinna. Luther trodde t ex att han hade rätt att ändra i Skriften och att man kunde tolka den utifrån ett enda ställe: "Av tro allena." Att hans synpunkter inte ens går ihop logiskt är en annan sak. Han sade också att vem som helst som kan läsa kan tolka Skriften. Därmed öppnade han Pandoras ask och släppte ut alla tokiga infall och personkulter som har lett till ständiga meningsskiljaktigheter, splittringar och konflikter. Vidare avskaffade lutheranerna klosterväsendet, och därmed stympades Kyrkans liv allvarligt.

Jamt
10-30-2009, 11:40 PM
Sorry Eunuch men det är allt för långsökt för lutheraner. Sen är det så att reformationen aldrig innebar en brytning med den sanna traditionen och kyrkans historia i Sverige så vi är redan hemma. Plus det faktum att det katolska styret har tagits över av trotskister gör att varje rättrogen kristen bör hålla sig skeptisk.

Jag backar och tar tillbaks om att trotskister har tagit over Katolska kyrkan.