Duizenden extra NAVO-troepen voor Afghanistan

BRUSSEL - De bondgenoten van de Verenigde Staten binnen de NAVO zullen waarschijnlijk zeker vijfduizend extra militairen beschikbaar stellen voor de internationale troepenmacht in Afghanistan, vergeleken met de aantallen manschappen die voor 2010 waren gepland. Dat meldde NAVO-topman Anders Fogh Rasmussen dinsdag in een reactie op de toespraak van de Amerikaanse president Barack Obama over de nieuwe Afghanistan-strategie van de Verenigde Staten.

Rasmussen verwelkomde het besluit van Obama om binnen zes maanden 30.000 extra Amerikaanse militairen naar Afghanistan te sturen. „Ik denk dat dit de juiste beslissing is voor Afghanistan en voor de NAVO”, aldus Rasmussen.

De Deen speculeerde erop dat de bondgenoten van de VS bovenop de vijfduizend militairen, nog „enkele duizenden” extra troepen zullen toezeggen voor de Afghanistan-missie.

Rasmussen doelde met die speculatie op de onzekerheid over Nederlandse aanwezigheid in Afghanistan. „Als een land van plan was te vertrekken, maar toch blijft, is dat een versterking”, zei de secretaris-generaal van de NAVO woensdag in een persconferentie.

Nederland heeft nog niet definitief besloten wat het in 2010 doet met de ruim tweeduizend Nederlandse militairen in Afghanistan. Rasmussen: „Ik hoop dat alle lidstaten van de NAVO beseffen dat het een missie van een bondgenootschap is. Als de Verenigde Staten en andere bondgenoten aanzienlijk meer troepen leveren, ben ik vol vertrouwen dat Nederland en andere landen dat in hun overwegingen betrekken.”

De NAVO-baas wilde nog niet zeggen welke landen precies hoeveel manschappen extra leveren. Bekend is alleen dat Polen 600 man versterking stuurt en dat Groot-Brittannië er minstens 500 bij doet. Veel landen wachten op een conferentie 28 januari in Londen. „Het tijdpad is niet het belangrijkste. Wel dat ze manschappen leveren. Sommigen melden dat nu, anderen begin 2010. In elk geval zal de opbouw in 2010 plaatsvinden.”

Rasmussen sloot zich niet aan bij de datum van 2011 om de eerste troepen terug te trekken, zoals Obama had gezegd. Al in 2010 verwacht Rasmussen in de eerste Afghaanse gebieden de macht over te dragen aan Afghanen zelf. „Niemand spreekt over een vertrekdatum. We vertrekken pas als de omstandigheden het toelaten. We blijven zo lang als nodig, maar geen dag langer.”