Cineast houdt zich schuil voor justitie

Rotterdam, 25 nov. Documentairemaker Rob Hof, die gezocht wordt op verdenking van fraude, wil niet op een „vernederende” manier worden aangehouden. Daarom houdt hij zich in het buitenland schuil voor justitie.

Hof schrijft in een persbericht dat hij liever „in de jungle oud” wordt dan een vernederende behandeling ondergaat door de opsporingsdienst FIOD-ECD.
Zijn advocaat Richard Wagemans zegt niet te weten waar de cineast zich ophoudt. „Hof zal zich pas melden op een door hem te bepalen tijdstip”, aldus Wagemans.

NMO
De winnaar van de Zilveren Nipkowschijf wordt verdacht van fraude met Europese filmsubsidies. Ook is Hof verdachte in het onderzoek rond ex-directeur Frank William van de Nederlandse Moslimomroep. William werd begin deze maand gearresteerd op verdenking van valsheid in geschrifte en corruptie en is na tien dagen weer vrijgelaten.

Volgens Hof is William op „vernederende wijze” opgepakt. Zijn persbericht: „Ik heb vervolgens besloten dat ik als burger het recht heb ervoor te kiezen dat mij een dergelijke vernedering bespaard zou moeten blijven. (..) Uit allerlei bronnen heb ik gehoord, hoe hij op een wijze behandeld is, waaraan geheime diensten, die ik eerder gefilmd heb, jaloers op zouden zijn. In zo’n behandeling heb ik geen zin. Dan liever in de jungle oud worden. Ik ben eenmaal door de geheime dienst van Chili gearresteerd geweest en ben daar ternauwernood aan de dood ontsnapt. Ik werk graag mee aan een onderzoek, daar ik me van geen kwaad bewust ben, maar niet volgens deze methode.”

Garantie op betere behandeling
Volgens advocaat Wagemans wil Hof de garantie dat hij beter behandeld wordt dan William: „Dat was een foltering in mijn ogen. William verbleef tien dagen en nachten onafgebroken in een door hels TL-licht verlichte cel. Hij kreeg, ondanks zijn verzoek, zes dagen lang uitsluitend warm eten met varkensvlees-ingrediënten, terwijl hij een gelovig moslim is.”

Hof ontkent misbruik van subsidiegeld. Volgens hem is „nooit een cent teveel gevraagd of verkregen”. „De subsidieregelgeving is gecompliceerd en heeft ertoe geleid, dat ik nu volledig onterecht verdacht ben van fraude.”

Het Openbaar Ministerie kon vanmorgen niet reageren op de beschuldigingen over de behandeling van William. Zelf was William niet bereikbaar.