Results 1 to 4 of 4

Thread: GroenLinks: stop AOW huisvrouwen

  1. #1
    Veteran Member Apricity Funding Member
    "Friend of Apricity"

    Groenewolf's Avatar
    Join Date
    Nov 2008
    Last Online
    @
    Meta-Ethnicity
    Death
    Ethnicity
    Death
    Country
    Netherlands
    Age
    99
    Gender
    Posts
    3,347
    Thumbs Up
    Received: 27
    Given: 0

    0 Not allowed!

    rolleyes GroenLinks: stop AOW huisvrouwen

    fok.nl

    Het plan van GroenLinks om de AOW voor huisvrouwen af te schaffen stuit op verschillende hoeken op veel kritiek. "Alsof andere taken dan betaald werk niet zinvol zijn. Zo zit de samenleving niet in elkaar", foetert voorzitter Dieny Scheffer van de Nederlandse Vrouwenraad (NVR).

    Uit het maandag gepresenteerde verkiezingsprogramma van de partij van beoogd lijsttrekker Femke Halsema blijkt dat GroenLinks de AOW wil koppelen aan het aantal gewerkte werkjaren.

    Geen AOW voor huisvrouwen
    Wie geboren is na 1971 en straks op zijn of haar 67e vrijwillig minder dan 45 jaar minimaal drie dagen per week heeft gewerkt, wordt op de uitkering gekort. Volgens Kamerlid Jolande Sap is het acceptabel een einde te maken aan de 'gratis AOW-verzekering van huisvrouwen', omdat op die manier de emancipatie gestimuleerd wordt en meer vrouwen zullen gaan werken.

    Scheffer: "Mensen kiezen nu ook vaak voor andere maatschappelijke bezigheden. Maar met vrijwilligerswerk of gedeelde zorg voor kinderen houdt GroenLinks geen rekening." De NVR-voorzitter noemt het positief dat GroenLinks de arbeidsparticipatie wil stimuleren, maar volgens haar gaat het 'ten koste van alles'.

    Hoogleraar verbaasd
    Paul de Beer, hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam, noemt het idee 'een ingrijpende breuk met de historie'. "Het verbaast me dat GroenLinks zegt een volksverzekering als de AOW niet meer te willen koppelen aan het staatsburgerschap, maar aan het arbeidsverleden. Ze stappen af van het hele idee achter de volksverzekeringen, namelijk dat elke burger er recht op heeft. Dan moet je wel met hele goede argumenten komen."

    FNV: niet haalbaar
    Ook vakcentrale FNV noemt het 'problematisch' dat GroenLinks van de AOW in feite een werknemersverzekering wil maken. "We zijn er voorstander van dat iedereen zelfstandig aan de arbeidsmarkt meedoet, maar in de praktijk zal dat lang niet altijd haalbaar zijn", stelt FNV-woordvoerder Paulus Plas.

  2. #2
    Veteran Member The Lawspeaker's Avatar
    Join Date
    Feb 2009
    Last Online
    11-05-2023 @ 04:45 AM
    Meta-Ethnicity
    Celto-Germanic
    Ethnicity
    Dutch
    Ancestry
    Brabant, Holland, Guelders and some Hainaut.
    Country
    Netherlands
    Politics
    Norway Deal-NEXIT, Dutch Realm Atlanticist, Habsburg Legitimist
    Religion
    Sedevacantist
    Relationship Status
    Engaged
    Age
    36
    Gender
    Posts
    70,127
    Thumbs Up
    Received: 34,730
    Given: 61,129

    0 Not allowed!

    rolleyes GroenLinks: stop AOW huisvrouwen

    GroenLinks: stop AOW huisvrouwen

    DEN HAAG (GPD) – GroenLinks wil de komende kabinetsperiode zestien miljard euro bezuinigen. De partij zet het mes in het openbaar bestuur en wil de WW-duur verkorten tot een jaar. Wie uit vrije wil niet heeft gewerkt, zoals de huisvrouw, krijgt geen AOW meer. Ook wil ze de lasten verhogen met drie miljard euro, de lagere inkomens worden daarbij ontzien. Naast bezuinigen wil GroenLinks zeven miljard euro investeren, met name in onderwijs.

    Dat staat in de eerste versie van het verkiezingsprogramma ‘Echte keuzes voor de toekomst’, dat gisteren werd gepresenteerd. De partij is daarmee de eerste die haar inzet voor de verkiezingen op 9 juni wereldkundig maakt. Politiek leider Femke Halsema noemde het programma bij de presentatie een ‘open uitnodiging’ aan andere politieke partijen om in coalitieverband samen te werken. GroenLinks staat te popelen om te regeren, zei zij. Breekpunten zijn er niet, wel prioriteiten.

    Bureaucratie
    Hoog op het verlanglijstje staat bezuinigen op de bureaucratie. Mocht GroenLinks in een kabinet belanden, dan is daar nog slechts plaats voor acht ministers (nu zestien) die elk een departement leiden. De twaalf provincies gaan op in zeven landsdelen en de waterschappen worden afgeschaft. GroenLinks heeft nog geen inschatting gemaakt van het bedrag dat hiermee wordt bespaard. Eerst moet het Centraal Planbureau nog kijken naar de financiële deugdelijkheid van het programma.


    In het WW-plan wordt uitgegaan van een kortere maar hogere uitkering. Nu hebben werklozen in de eerste twee maanden recht op 75 procent van het laatst verdiende loon en daarna maximaal drie jaar zeventig procent. Als het aan GroenLinks ligt krijgen mensen die hun baan verliezen het eerste half jaar negentig procent en het tweede tachtig procent. Hebben zij na een jaar nog geen ander werk, dan moeten zij met de gemeente een participatiecontract afsluiten. Dat komt neer op verplicht werken, leren of zorgen naar vermogen, in ruil voor een uitkering ter hoogte van het wettelijk minimumloon.


    Lastenverzwaringen worden vooral gezocht in het opschroeven van groene belastingen volgens het principe ‘de vervuiler betaalt’. De belastingen op inkomsten uit arbeid kunnen dan naar beneden, zorgpremies worden inkomensafhankelijk en kinderbijslag vervalt voor de hoogste inkomens.

    Hervormingen
    Op de lange termijn staat GroenLinks een aantal drastische hervormingen voor, die nog eens structureel zeventien miljard euro op moeten leveren. Deze moeten al in de komende kabinetsperiode worden geregeld, maar gaan pas later in. Zo is GroenLinks van plan de hypotheekrenteaftrek vanaf 2015 in 25 jaar schrappen en wil het huurders met goede inkomens meer laten betalen voor hun huis. Afgestudeerden gaan een inkomensafhankelijke ‘hoger onderwijsbelasting’ betalen, waar studiebeurzen uit kunnen worden gefinancierd.


    AOW
    De AOW-leeftijd wordt voor iedereen die nu jonger is dan 38 jaar flexibel. Wie 45 jaar heeft gewerkt, mag met pensioen, ook al is hij pas 63. Wie eerst heeft gestudeerd en daardoor later is begonnen, moet langer door.

    Wie uit vrije wil niet heeft gewerkt, zoals de huisvrouw, krijgt geen AOW meer.



    Wake up and smell the coffee.


  3. #3
    Veteran Member The Lawspeaker's Avatar
    Join Date
    Feb 2009
    Last Online
    11-05-2023 @ 04:45 AM
    Meta-Ethnicity
    Celto-Germanic
    Ethnicity
    Dutch
    Ancestry
    Brabant, Holland, Guelders and some Hainaut.
    Country
    Netherlands
    Politics
    Norway Deal-NEXIT, Dutch Realm Atlanticist, Habsburg Legitimist
    Religion
    Sedevacantist
    Relationship Status
    Engaged
    Age
    36
    Gender
    Posts
    70,127
    Thumbs Up
    Received: 34,730
    Given: 61,129

    0 Not allowed!

    Default

    Ik moet toegeven. Groen Links irriteert me niet alleen.. ze inspireren me ook nog eens:

    Ik las vandaag dit interview in HP de Tijd over de Dansk Folkeparti (Deense Volkspartij-- noem het de Deense PVV) die sociaaldemocratie combineert met nationalisme (dus een anti-Eu en een anti-immigrantenopstelling). En daar kan ik me op zich wel in vinden.

    Ik vind de PVV op sommige punten nu net te asociaal, to pro-Israël, te laissez-faire en zou graag een alternatief voor die lui willen zien. Net zo als ik D66 (met wie ik op veel punten wel eens ben) een loer zou willen draaien en GroenLinks (ach natuurlijk zijn natuur en milieu belangrijk alleen is het vraagstuk omtrent de opwarming van de aarde kolder) een stuk kleiner wil laten worden.. laat staan de PvdA (ach.. sociaaldemocratie heeft ook veel goeds voor ons gedaan).

    Misschien moet er een soort Nederlandse Volkspartij worden opgericht. Een partij die sociaaldemocratie light combineert met een anti-multicultiopstelling en die ook de democratie dichter bij de mens wilt brengen (dus een correctief referendum en meer decentralisatie.. en uiteraard het behoud van de provinciën nastreeft). Een partij die op sommige vlakken de klok wilt terugzetten. Terug naar de relatief veilige vroege jaren'60 zonder gelijk reactionair te worden.

    Zo'n partij is er niet dus moet die gecreëerd worden... misschien zijn er mensen hier die met mij mee willen denken ?



    Wake up and smell the coffee.


  4. #4
    Veteran Member The Lawspeaker's Avatar
    Join Date
    Feb 2009
    Last Online
    11-05-2023 @ 04:45 AM
    Meta-Ethnicity
    Celto-Germanic
    Ethnicity
    Dutch
    Ancestry
    Brabant, Holland, Guelders and some Hainaut.
    Country
    Netherlands
    Politics
    Norway Deal-NEXIT, Dutch Realm Atlanticist, Habsburg Legitimist
    Religion
    Sedevacantist
    Relationship Status
    Engaged
    Age
    36
    Gender
    Posts
    70,127
    Thumbs Up
    Received: 34,730
    Given: 61,129

    0 Not allowed!

    Default

    De draad bestaat al. Ik zal Loki vragen ze samen te voegen.



    Wake up and smell the coffee.


Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •