Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Thread: BBC World Service needs more funds to compete with RT - former chief

  1. #1
    Indomitable 勇敢的矛
    Join Date
    Sep 2008
    Last Online
    @
    Location
    British Isles
    Meta-Ethnicity
    Germanic
    Ethnicity
    Boer
    Ancestry
    Dutch, German, French Huguenot, British
    Country
    Great Britain
    Region
    Essex
    Y-DNA
    E-V13
    mtDNA
    H1b
    Taxonomy
    Norid
    Politics
    Godly
    Hero
    Jesus, the King of Kings
    Religion
    Christian
    Gender
    Posts
    58,173
    Blog Entries
    25
    Thumbs Up/Down
    Received: 40,694/3,814
    Given: 41,198/2,098

    1 Not allowed! Not allowed!

    Default BBC World Service needs more funds to compete with RT - former chief

    BBC World Service needs more funds to compete with RT - former chief



    The BBC World Service is “financially outgunned” and losing ground to Russia’s RT, warns the service’s ex-chief. The UK and US may be ceding their dominant position to the “Kremlin propaganda” mouthpiece with a global audience of 700 million, he said.

    Peter Horrocks, who stepped down as the top executive of the BBC global news operations earlier this month, told the Guardian that Britain should consider allocating extra funding to counter the growing influence of Russia’s global TV news channel RT.

    “Medium- to long-term there has to be an anxiety about the spending of others compared to what the BBC are putting into it,” Horrocks said. “You can take a view of the overall national interest and things we spend on international influence, like military spending. When you look at that it would take it in a certain direction.”

    Outgunned & outspent

    If Britain wants to combat Moscow’s growing influence in global information, the country’s ministers had better consider additional funding for the BBC World Service, Horrocks said, revealing that the BBC has already questioned the Foreign Office on “whether there’s anything they want to do with development funding for extra programming for Ukraine.” No reply has been received so far.



    The BBC’s future is dependent on supplementary funding if UK authorities want to maintain the World Service as Britain’s major influence overseas, insists the former BBC boss.

    “We are being financially outgunned by Russia and the Chinese, but there’s no way we’re being outgunned on the results [global audience]. The role we need to play is an even-handed one. We shouldn’t be pro one side or the other. We need to provide something people can trust,” Horrocks said.

    “It is frightening the extent to which we are losing the information war,” the Guardian quoted John Whittingdale, chair of the Commons Culture, Media and Sport Select Committee, as saying.

    “On a global scale the BBC are concerned because they are being outspent by the Russians and Chinese on a spectacular scale,” said a former ITN CEO, Professor Stewart Purvis. “It’s the soft power war that’s replaced the Cold War. The Russian and Chinese channels are clearly proxies for their governments and Britain is being vastly outspent,” he said.
    Rise of RT

    RT currently broadcasts in English, Spanish, Arabic and Russian, with plans to launch French and German channels in 2015.

    The BBC World Service, a leading international radio and internet broadcaster providing programmes and content in English and 27 other languages, has a budget of £245 million ($382 million) that is funded from UK TV license fees. RT, with its 24-hour TV and internet coverage in English, Spanish, Arabic and Russian, plus French and German services ready to be rolled out in 2015, will reportedly have a combined budget of 15.38 billion rubles ($271 million as at December 22, 2014) for 2015.



    The BBC World Service has showed good results recently with a record 265 million viewers a week, despite certain service closures and cuts since 2010. RT is available around the clock to 700 million viewers in more than 100 countries around the globe.

    “Russia Today’s expansion is part of a big investment in soft power,” said Richard Sambrook, director of the Cardiff School of Journalism, and a former head of BBC Global News. Yet while the World Service had “a fraction of the budget” of Chinese and Russian state-run media outlets, it nevertheless remains influential in world news, he claimed.

    Ukraine crisis coverage alarmed Europe

    The political crisis in Ukraine, which turned into a fully-fledged civil war in 2014, made European politicians ring alarm bells over the news presented by 24-hour RT news channel broadcasting from Moscow.

    Unlike EU broadcasters, RT has also been showing the other side of the coin of the Ukrainian unrest: eastern provinces of Ukraine devastated by Kiev troops, neo-Nazi militants ravaging the rebellious Donetsk and Lugansk Regions, an unprecedented number of civilian victims caused by the so-called ‘anti-terrorist’ punitive operation initiated by the Kiev authorities.

    After the issue was raised by leaders in the Baltic States at the G20 summit in Australia, British Prime Minister David Cameron expressed to US President Barack Obama his concerns about Russian news channels “pumping out a distorted picture” of events in Ukraine.

    In November, RT UK was threatened with “statutory sanctions” for allegedly breaching the UK's broadcasting code.

    UK media watchdog Ofcom threatened RT after it ruled that the TV channel had “failed to preserve due impartiality” in four of its news bulletins aired in March this year and covering events in Ukraine.

    RT Editor-in-Chief Margarita Simonyan responded to the ruling by saying: “We accept the decision of Ofcom… We look forward to Ofcom applying today's ruling impartially to all broadcasters reporting on any government, irrespective of its political leaning."

    John 16:33

    These things I have spoken unto you, that in me ye might have peace. In the world ye shall have tribulation: but be of good cheer; I have overcome the world.

    Apricity Census: Where are you from?

    Help support Apricity by making a donation

  2. #2
    Indomitable 勇敢的矛
    Join Date
    Sep 2008
    Last Online
    @
    Location
    British Isles
    Meta-Ethnicity
    Germanic
    Ethnicity
    Boer
    Ancestry
    Dutch, German, French Huguenot, British
    Country
    Great Britain
    Region
    Essex
    Y-DNA
    E-V13
    mtDNA
    H1b
    Taxonomy
    Norid
    Politics
    Godly
    Hero
    Jesus, the King of Kings
    Religion
    Christian
    Gender
    Posts
    58,173
    Blog Entries
    25
    Thumbs Up/Down
    Received: 40,694/3,814
    Given: 41,198/2,098

    2 Not allowed! Not allowed!

    Default

    From The Guardian:


    BBC World Service fears losing information war as Russia Today ramps up pressure


    Former director calls for more cash to fight propaganda saying BBC is being outgunned by Kremlin-backed news channel



    The BBC World Service is being financially outgunned by Russian and Chinese state-owned news channels, its former director Peter Horrocks has warned, amid high-level concerns that Britain and the US are losing a global “information war” with the Kremlin.

    Horrocks said ministers should review Britain’s spending overseas and consider freeing up extra World Service funding to combat the wave of Moscow-backed propaganda sweeping Europe.

    “Medium to long term there has to be an anxiety about the spending of others compared to what the BBC are putting into it,” Horrocks said. “You can take a view of the overall national interest and things we spend on international influence, like military spending. When you look at that it would take it in a certain direction.”

    International alarm over the rise of Kremlin-funded news, led by 24-hour news channel Russia Today, has intensified following Vladimir Putin’s military intervention in Ukraine and his feud with the west.

    David Cameron told MPs he had raised with President Obama his concern about Russian news channels “pumping out a distorted picture” of events in Ukraine after the issue was raised by leaders in the Baltic states at the G20 summit in Australia.

    Horrocks, who stepped down earlier this month as the executive in charge of the BBC’s global news operations, said the corporation had asked the Foreign Office (FCO) “whether there’s anything they want to do with development funding for extra programming for Ukraine” but he had not yet had a reply.

    FCO funding for the World Service stopped in April, with the £245m annual budget now coming out of the licence fee. Despite this shift, Horrocks said “considering supplementary funding [from the FCO] is something that could be on the policy agenda and could be part of the discussion about the BBC’s future”.

    He added: “We are being financially outgunned by Russia and the Chinese but there’s no way we’re being outgunned on the results [global audience]. The role we need to play is an even handed one. We shouldn’t be pro-one side or the other, we need to provide something people can trust.”

    Demand for BBC World Service output has soared since the Ukraine-Russia crisis began. The corporation’s Russian-language service has more than doubled to 6.9 million listeners, while in Ukraine its audience has trebled to more than 600,000 since last year.

    Globally the BBC’s news operation appears to be healthy – reaching a record 265 million people a week, including the World Service’s 191.4 million audience – in spite of a raft of service closures and cuts since 2010.

    As the World Service has pared back, Russia Today has expanded spectacularly. The network, which broadcasts a pro-Kremlin interpretation of world events in English, Spanish, Arabic and Russian, launched a UK-focused channel based in Millbank, central London, recently and plans to launch German and French channels next year.

    Putin will next year increase its global budget by 40% to 15.38bn rubles (£220m), up from 11.87bn rubles this year. The channel boasts of a worldwide reach of 700 million – while never disclosing the actual size of its audience – after expanding its Spanish service across South America.

    At the same time, state funding has been ramped up for Rossiya Segodnya, a global news agency built on the remains of the liquidated RIA Novosti. Earlier this month Rossiya Segodnya launched Sputnik, an English-language online and radio service to replace Voice of Russia. Its TV news anchor is Dmitry Kiselev, described as Russia’s chief propagandist with a record of attacking homosexuals, who said the project was aimed at a global audience “tired of aggressive propaganda promoting a unipolar world and who want a different perspective”.

    John Whittingdale, chair of the Commons culture, media and sport select committee, said: ” We are being outgunned massively by the Russians and Chinese and that’s something I’ve raised with the BBC. It is frightening the extent to which we are losing the information war.”

    Whittingdale said he would seek assurances from BBC News director James Harding about protecting the World Service as a counterweight to Russia Today. “The clear commitment that has been given by Russia and China [to expand state-run news channels in Europe] strengthens the case why we should be backing the World Service,” he said.

    Senior BBC executives say privately that the World Service gives the corporation a strong card to play in the upcoming royal charter renewal talks. They sense growing unease among Tory MPs about the future of the licence fee, but know that many of them are passionate supporters of the World Service as a measure of Britain’s influence overseas.

    “On a global scale the BBC are concerned because they are being outspent by the Russians and Chinese on a spectacular scale,” said Professor Stewart Purvis, the former ITN chief executive. “It’s the soft power war that’s replaced the cold war. The Russian and Chinese channels are clearly proxies for their governments and Britain is being vastly outspent.”

    Sir Tony Brenton, Britain’s former ambassador to Moscow, said the boom in pro-Kremlin propaganda in Europe reflected the insecure mindset of the Russian government. While he did not see the rise of Russia Today as a threat, Brenton warned that any further cuts to the World Service would harm Britain’s influence on the global stage. “If you want a world that is just, you need a world where facts are given the maximum possible currency,” he said. “If I had money to spend on boosting Britain’s influence around the world then the World Service is one of the first places I would put it.”

    Richard Sambrook, the director of Cardiff school of journalism and former head of BBC global news, said the World Service had “a fraction of the budget” of Chinese and Russian state-run outlets but nevertheless remains influential in world news. “Russia Today’s expansion is part of a big investment in soft power. A lot of the eastern states have made bit investments in international broadcasting and that’s their attempt to influence western audiences in the same way the BBC have in the past tried to do that,” he said. “What they’re saying is they are offering a different perspective – the problem is that’s quite often fictional.”

    Last month Russia Today’s UK channel was threatened with statutory sanctions by Ofcom after breaching the broadcasting code on due impartiality over its coverage of the Ukraine crisis. The channel was censured over four reports, including one featuring a pundit, Mark Sleboda, who described the Kiev regime as a “putsch government” that came to power with the help of violent mobs which included “a number of extremists”.

    It is the 10th breach of Ofcom’s code in nine years and there are six investigations ongoing, but some close to the regulator believe Russia Today is spoiling for a fight and would relish being fined or even taken off air by the UK. “Ofcom is right to investigate and impose penalties if breaches have occured,” said Whittingdale. “Where we need to be careful is not to give a propaganda weapon to the Russians. There is nothing Russia would like more than to be able to say the west is censoring us.”

    In London, Russia Today has been on a 12-month recruitment drive in preparation for its UK launch. Many who apply for jobs there are young, enthusiastic journalists lured by the prospect of apparently limitless resources. Sara Firth, a former London-based correspondent who resigned in July in protest at its coverage of the shooting down of Malaysia Airlines flight MH17, said presenters’ salaries were “astronomical” and the average monthly take home pay for middle-ranking staff was around £4,300 after tax. In December, all London staff are rewarded with double pay in an initiative known internally as “the 13th month”. “There’s money everywhere,” Firth said. “It’s not the nice side of things but the reason people stay so long is that the money is limitless. It’s frustrating because it’s a huge organisation with all those resources and all this money and all those people who want to do great stories [but], when it comes down to it, the heart of Russia Today is not journalism, it’s the propaganda.”

    Firth said there were daily internal battles in London about what could be aired, with routine material like pitches and scripts having to be signed off by top-level officials in Moscow. “I wouldn’t consider myself a propagandist but at the end of it the reality was that I was working for Putin. I was being used as a tool and that was to get out the Kremlin line.”

    American anchor Liz Wahl, whose on-air resignation as Russia Today’s Washington correspondent in March has been viewed millions of times on YouTube, said executives conceded that it would never have a following to match CNN or Fox News, but that “it doesn’t necessarily matter how many people are watching – the focus, instead, is on getting the message out”. “When you first start working there, the managers say the goal of the station is to cover stories the mainstream media ignores and to provide alternative news with a different perspective than traditional media outlets. That sounds like a noble mission right? Well, what they don’t tell you up front is that that’s not the primary goal,” said Wahl.

    “After a while working for RT, you learn what stories management likes and how to tackle stories in a manner that the bosses find favourable. You come to learn that these stories must conform to a basic principle: make the US and the west look bad. In doing so, you make Russia look better by comparison.”

    Russia Today declined the Guardian’s request for an interview and said it was “not possible” to answer questions about its ambitions.

    John 16:33

    These things I have spoken unto you, that in me ye might have peace. In the world ye shall have tribulation: but be of good cheer; I have overcome the world.

    Apricity Census: Where are you from?

    Help support Apricity by making a donation

  3. #3
    Moonlight Nocturne EliasAlucard's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Last Online
    07-26-2020 @ 02:40 PM
    Location
    Sweden
    Meta-Ethnicity
    proto-Semitic
    Ethnicity
    Assyrian/Armenian
    Gender
    Posts
    627
    Thumbs Up/Down
    Received: 243/52
    Given: 164/5

    3 Not allowed! Not allowed!

    Default

    RT is far better than the BBC. It's really more about honest reporting than funding though.
    “What had I thought I was, a righteous partner to the judges and executioners of Paris who strike down the poor for crimes that the rich commit every day?” — The Vampire Lestat, p. 135

  4. #4
    is just really nice
    Join Date
    Apr 2013
    Last Online
    07-05-2020 @ 02:05 PM
    Ethnicity
    russian
    Country
    Russia
    Gender
    Posts
    3,773
    Thumbs Up/Down
    Received: 2,453/286
    Given: 798/0

    3 Not allowed! Not allowed!

    Default

    Quote Originally Posted by Loki View Post
    The BBC World Service, a leading international radio and internet broadcaster providing programmes and content in English and 27 other languages, has a budget of £245 million ($382 million) that is funded from UK TV license fees. RT, with its 24-hour TV and internet coverage in English, Spanish, Arabic and Russian, plus French and German services ready to be rolled out in 2015, will reportedly have a combined budget of 15.38 billion rubles ($271 million as at December 22, 2014) for 2015.
    So RT - $271m for 2015 (+40% to 2014), BBC - $382m in 2014. Yet somehow BBC is being financially outgunned
    Caedite eos. Novit enim Dominus qui sunt eius.

  5. #5
    Banned
    Join Date
    Aug 2013
    Last Online
    @
    Location
    ur sister
    Meta-Ethnicity
    Ironic
    Ethnicity
    Persian
    Country
    Georgia
    Y-DNA
    I2
    mtDNA
    wasted to care
    Taxonomy
    MUH TEBID
    Politics
    are the problem
    Hero
    danishmend
    Religion
    is a private matter
    Age
    4
    Gender
    Posts
    14,441
    Thumbs Up/Down
    Received: 17,623/580
    Given: 19,572/648

    5 Not allowed! Not allowed!

    Default

    BBC doesn't deserve more funding.

  6. #6
    Veteran Member LightHouse89's Avatar
    Join Date
    Jul 2011
    Last Online
    01-28-2018 @ 11:36 PM
    Meta-Ethnicity
    Germanic/Celtic
    Ethnicity
    White, cis gender shit lord
    Ancestry
    Anglo-Saxon/Celt-WASP A pariah of the west.
    Country
    United States
    Region
    Brittany
    Politics
    The power of Kek
    Religion
    God Emperor
    Age
    24
    Gender
    Posts
    28,165
    Thumbs Up/Down
    Received: 14,729/1,162
    Given: 28,676/2,021

    2 Not allowed! Not allowed!

    Default

    I would rather fund RT news LOL
    ''Tolerance and Apathy are the last virtues of a dying society''- Aristotle

  7. #7
    “You are so... 11:59” Kalimtari's Avatar
    Join Date
    Sep 2013
    Last Online
    10-05-2019 @ 12:54 PM
    Ethnicity
    Mollusca-Cephalopoda-Octopodiformes-Octopoda
    Country
    Austria
    Region
    Tirol
    Hero
    Cthulhu
    Religion
    Cthulhu
    Gender
    Posts
    6,754
    Thumbs Up/Down
    Received: 5,753/183
    Given: 6,886/215

    0 Not allowed! Not allowed!

    Default

    I like German tv stations. They're really professional and quite (self-)critical.

  8. #8
    Veteran Member RussiaPrussia's Avatar
    Join Date
    Apr 2012
    Last Online
    08-22-2015 @ 08:28 AM
    Location
    EUSSR
    Meta-Ethnicity
    Finno-Slavic, Germanic
    Ethnicity
    Swiss-German, Russian
    Country
    Russia
    Politics
    Anti America, Anti Islam, Anti EU, Sovereign democracy, Globalism, Russian Patriotism
    Religion
    Russia
    Gender
    Posts
    10,978
    Blog Entries
    3
    Thumbs Up/Down
    Received: 3,712/1,526
    Given: 4,134/4,279

    1 Not allowed! Not allowed!

    Default

    lol keep them wasting money, it doesnt matter how much youre saying if youre lying
    Last edited by RussiaPrussia; 12-30-2014 at 08:25 PM.

  9. #9
    Veteran Member LightHouse89's Avatar
    Join Date
    Jul 2011
    Last Online
    01-28-2018 @ 11:36 PM
    Meta-Ethnicity
    Germanic/Celtic
    Ethnicity
    White, cis gender shit lord
    Ancestry
    Anglo-Saxon/Celt-WASP A pariah of the west.
    Country
    United States
    Region
    Brittany
    Politics
    The power of Kek
    Religion
    God Emperor
    Age
    24
    Gender
    Posts
    28,165
    Thumbs Up/Down
    Received: 14,729/1,162
    Given: 28,676/2,021

    1 Not allowed! Not allowed!

    Default

    Quote Originally Posted by RussiaPrussia View Post
    lol keep them wasting money, i doesnt matter how much youre saying if youre lying
    bbc-big black cock LOL hahahahah I hate the BBC station. I asked my cable company to bar it. I like watching british/irish programing but not the brain wash that promotes interracialism, multiculturalism etc..
    ''Tolerance and Apathy are the last virtues of a dying society''- Aristotle

  10. #10
    Veteran Member
    Apricity Funding Member
    "Friend of Apricity"

    Graham's Avatar
    Join Date
    Jan 2009
    Last Online
    @
    Ethnicity
    Wildling
    Ancestry
    Cumbria, Scotland, Northumberland, Shetland
    Country
    Scotland
    Y-DNA
    R-L21*
    mtDNA
    K1C2a
    Gender
    Posts
    21,386
    Thumbs Up/Down
    Received: 19,480/87
    Given: 5,745/36

    1 Not allowed! Not allowed!

    Default

    The BBC doesn't need a new world service. It's a public service for people in Britain. They need to limit their churning of info from other news sources too.

    The lack of news from the BBC on Pedophilia cover ups, investigated by Exaro News, when the BBC 'most likely' has more inside info than anyone. Does not surprise me. Jimmy Saville was their man after all.

Page 1 of 2 12 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Replies: 14
    Last Post: 05-11-2014, 01:32 AM
  2. Replies: 2
    Last Post: 12-12-2013, 12:00 AM
  3. Strength athletics, anyone compete?
    By Barreldriver in forum Sport
    Replies: 0
    Last Post: 05-22-2012, 03:06 AM
  4. Replies: 5
    Last Post: 12-12-2011, 03:54 AM
  5. 'News of World' bosses dined with Met chief
    By The Lawspeaker in forum United Kingdom
    Replies: 0
    Last Post: 03-02-2011, 01:26 AM

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •