Paul van Liempt in gesprek met ondernemer en retailexpert Rick Moorman. "Ik ben een beetje de weg kwijt. En ik ben niet de enige ben ik bang.." Het water staat Moorman aan de lippen. Hij vertelt in dit gesprek geëmotioneerd over de situatie in zijn branche, de mode-retail, en de gehele samenleving. “Ik ben een beetje de weg kwijt. En ik ben niet de enige ben ik bang.” Vooral het feit dat de overheid een volledige sluiting heeft opgelegd vindt hij lastig te verkroppen. “Ik accepteer als ondernemer dat ik risico loop. [..] Hier is geen sprake van ondernemersrisico. Per decreet is mij opgelegd dat mijn winkel dicht moet.” Daarnaast is het overheidsbeleid waarbij de niet-essentiële winkels dicht moeten willekeurig, zo stelt Moorman. “De bonbonwinkel naast mij is open. Ik gun het die mensen van harte, maar wat is daar essentieel aan?! Dan moet je zeggen dat het echt klopt.” Daarnaast is er nauwelijks nog sprake van samenwerking: ondernemers, maar ook de vastgoed en andere partijen denken aan de eigen bonnetjes. “Iedereen is voor zichzelf bezig en de overheid denkt niet na.” Moorman ziet ook geen verbetering voor later in het jaar. Veel kosten worden doorgeschoven en moeten dus toch vroeg of laat betaald worden. En wie zegt dat de wintervoorraad volgend jaar verkocht kan worden, begrijpt er volgens hem weinig van. “Je trekt een hele keten in het probleem. Dus mensen die dat roepen denken niet na.” Veel ondernemers lijden in stilte, zo stelt Moorman. Hij maakt zich ernstige zorgen over een groeiende tweedeling in de maatschappij. “De burgerlijke ongehoorzaamheid is groeiende.” De middenklasse dreigt weggevaagd te worden. Moorman: "En dat is, zo leert de geschiedenis, een voedingsbodem voor grote problemen”. -- 1:08 Hoe gaat het met je? 2:42 Over de mode-retail: “Wij krijgen klappen, vergis je niet” 7:10 Hebben de supermarkten waar het nu goed mee gaat de rekening betaald van de versieringen in winkelcentra? 8:59 Merk je in je omgeving en bij jezelf dat stress zich ontwikkelt als je klap op klap krijgt? 11:11 Over de steunmaatregelen en het wantrouwen bij de overheid 19:11 “Je vraagt je af: in juni juli zijn we eruit? Ik heb goed nieuws voor je: dan begint het pas..” 22:00 “We stevenen af op burgerlijke ongehoorzaamheid” 26:15 Waarom spreekt bijvoorbeeld Inretail zich zo weinig uit? De helft van Nederland denkt dat het bijna over is..