Afgelopen zaterdag was pleegde ik een bezoek aan het Paleis op de Dam.i Ik moet zeggen dat het zeer goed uitzag en dit eerste bezoek me uitnodigde tot een volgende. Enigste minpunten was die auditoerkast, had ik eigenlijk gelijk weer ingeleverd want ik voel er weinig voor de hele met zo'n tegen mijn oor te lopen. En dat er storing was bij de pinautomaat van de boekenwinkel in het Paleis, waardoor ik bepaalde boeken niet kon kopen.

Waar ik het over wil hebben is het volgende. In de Burgerzaal op de eerste verdieping is op de vloer verschillende kaarten afgebeeld. Waaronder een kaart van Europa met Latijnse benamingen. Nu zal ik een specifiek stuk van die kaart hier neer zetten :



Misschien zijn er het maar weinigen die het vandaag de dag nog weten. Maar Belgium is de Latijnse benaming voor de Nederlanden, die werd gebruikt door Renaissance geleerden.ii In de volkstaal was Nederland gebruikelijker. Pas later kwam de term België in zwang onder Francofonen als benaming voor de Zuidelijke Nederlanden alleen. Dit gedurende de opstand in de Oostenrijkse Nederlanden. Natuurlijk komt het dus op neer dat België eigenlijk een Frans woord is voor Nederland. En een Belg dus eigenlijk een Nederlanders is.

Laten we nu even taalzuiverend te werk gaan. De term Vorst der Belgen is dan dus foutief Nederlands en moet dus zijn Vorst der Nederlanders. Dat betekent dus eigenlijk dat het Nederlandse volk zo bekeken eigenlijk twee vorsten lijken te hebben, namelijk het Hoofd van het Huis van Oranje-Nassau en het hoofd van de Nederlandse zijtak van het huis van Sachsen-Coburg. Maar dit is naar mijn mening foutief. Historisch gesproken is de band tussen de Nederlanden en het huis van Oranje-Nassau veel langen en dieper dan die met het laatste. Willem de Zwijger was de leider van de Opstand tegen Spanje. En zijn nazaten wouden ook de bevrijding doorzetten naar de Zuidelijke Nederlanden, dit tegen de wensen van de vooral Amsterdamse regenten in.

Het huis van Sachsen-Coburg kwam pas op de troon in Brussels terecht nadat elementen loyaal aan Frankrijk de mislukking van Frankrijk richting het Noorden uitbreiden moesten aanvaarden en ook niet in waren geslaagd de latere koning Willem II te strikken voor de troon.iii Met andere woorden ze waren daar neer gezeten omdat degene die achter de afscheuring zaten hun werkelijke doeleinden niet konden bereiken.

Daarom ben ik dan ook van mening dat er maar een werkelijke Vorst der Nederlanders is en dat is het hoofd van het Huis van Oranje-Nassau.

i http://www.paleisamsterdam.nl/
ii http://s2.ned.univie.ac.at/NoN/lande...e/h1/link1.htm
iii Eerst voor Frankrijk en later voor België

Voor de Troon word men niet ongestraft geboren (pagina 98)