Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 37

Thread: Klart för homoäktenskap i Svenska kyrkan

  1. #21
    Veteran Member Murphy's Avatar
    Join Date
    Mar 2009
    Last Online
    01-03-2014 @ 08:40 AM
    Meta-Ethnicity
    .
    Ethnicity
    Irish-Scot
    Country
    Ireland
    Region
    Scotland
    Religion
    Roman Catholic
    Gender
    Posts
    4,326
    Thumbs Up
    Received: 111
    Given: 10

    0 Not allowed!

    Default

    Detta är absolut en moralisk fråga dock! Om du förnekar moraliska aspekter på frågan då du i princip förneka att det finns ett problem alls. Nationalism är subjektiva och finns ingen myndighet i frågan. Gud är dock!

    Regards,
    The Eunuch.
    [Signature Pending]

  2. #22
    Veteran Member
    Join Date
    Oct 2009
    Last Online
    Today @ 04:01 PM
    Meta-Ethnicity
    ...
    Ethnicity
    ...
    Country
    Sweden
    Region
    Finnmark
    Politics
    None
    Gender
    Posts
    2,424
    Thumbs Up
    Received: 1,589
    Given: 462

    0 Not allowed!

    Default

    Quote Originally Posted by The Eunuch View Post
    Detta är absolut en moralisk fråga dock! Om du förnekar moraliska aspekter på frågan då du i princip förneka att det finns ett problem alls. Nationalism är subjektiva och finns ingen myndighet i frågan. Gud är dock!

    Regards,
    The Eunuch.
    Jag skrev ju att jag anser att homosexuella inte ska "visa sig öppet". Det betyder alltså att jag ställer mig emot Pride-festivalen och allt vad det heter.

    I Iran är det tillåtet med homosex om man har gardinerna neddragna. Gör man det offentligt blir man stenad. Inte för att jag går så extremt åt, men någonstans åt det hållet är vart jag vill komma.

  3. #23
    Junior Member
    Join Date
    Aug 2009
    Last Online
    01-18-2010 @ 09:09 PM
    Meta-Ethnicity
    Scandinavian
    Ethnicity
    Gauti
    Country
    Sweden
    Region
    West Sweden
    Gender
    Posts
    42
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0

    0 Not allowed!

    Default

    Jag är inte medlem i SvK så de får förstöra skiten hur mycket de vill. Svenska kristna kan starta upp en ny kyrka som håller sig till sina religiösa urkunder och inte det politiska klimatet.

  4. #24
    Veteran Member Murphy's Avatar
    Join Date
    Mar 2009
    Last Online
    01-03-2014 @ 08:40 AM
    Meta-Ethnicity
    .
    Ethnicity
    Irish-Scot
    Country
    Ireland
    Region
    Scotland
    Religion
    Roman Catholic
    Gender
    Posts
    4,326
    Thumbs Up
    Received: 111
    Given: 10

    0 Not allowed!

    Default

    Quote Originally Posted by EasternSwede View Post
    Jag skrev ju att jag anser att homosexuella inte ska "visa sig öppet". Det betyder alltså att jag ställer mig emot Pride-festivalen och allt vad det heter.

    I Iran är det tillåtet med homosex om man har gardinerna neddragna. Gör man det offentligt blir man stenad. Inte för att jag går så extremt åt, men någonstans åt det hållet är vart jag vill komma.
    Du förstår, min svenska är mycket dålig, det gjorde jag inte förstår allt du sa!

    Men ja, bör människor vara fria att synda i sitt eget hus, men de bör inte förvänta beröm och acceptans av deras moraliskt korrupta liv!

    Förresten är det bra att ha dig på The Apricity !

    Regards,
    The Eunuch.
    [Signature Pending]

  5. #25
    Veteran Member Murphy's Avatar
    Join Date
    Mar 2009
    Last Online
    01-03-2014 @ 08:40 AM
    Meta-Ethnicity
    .
    Ethnicity
    Irish-Scot
    Country
    Ireland
    Region
    Scotland
    Religion
    Roman Catholic
    Gender
    Posts
    4,326
    Thumbs Up
    Received: 111
    Given: 10

    0 Not allowed!

    Default

    Quote Originally Posted by Bjólf View Post
    Jag är inte medlem i SvK så de får förstöra skiten hur mycket de vill. Svenska kristna kan starta upp en ny kyrka som håller sig till sina religiösa urkunder och inte det politiska klimatet.
    Du vet att det är mycket tråkigt att detta är läget! Protestanter kan faktiskt bara gå och starta en ny kyrka. Men deras kyrka inte kommer att vara Kristi kyrka som den katolska kyrkan är Kristi kyrka. Svenska protestanter skulle vara bättre att komma hem till Rom!

    Regards,
    The Eunuch.
    [Signature Pending]

  6. #26
    Junior Member
    Join Date
    Aug 2009
    Last Online
    01-18-2010 @ 09:09 PM
    Meta-Ethnicity
    Scandinavian
    Ethnicity
    Gauti
    Country
    Sweden
    Region
    West Sweden
    Gender
    Posts
    42
    Thumbs Up
    Received: 1
    Given: 0

    0 Not allowed!

    Default

    Quote Originally Posted by The Eunuch View Post
    Du vet att det är mycket tråkigt att detta är läget! Protestanter kan faktiskt bara gå och starta en ny kyrka. Men deras kyrka inte kommer att vara Kristi kyrka som den katolska kyrkan är Kristi kyrka. Svenska protestanter skulle vara bättre att komma hem till Rom!

    Regards,
    The Eunuch.
    Ja det är givetvis också ett alternativ, speciellt då den katolska kyrkan är mer moståndskraftig gällande politisk press. Hade SvK ens haft en tiondel av den motståndskraft katolska kyrkan har mot utomkyrkliga "förstå-sig-på:are" hade homovigslar knappast gått igenom.

  7. #27
    Uncircumcised Member Anthropos's Avatar
    Join Date
    Oct 2009
    Last Online
    08-15-2018 @ 08:11 PM
    Meta-Ethnicity
    Germanic
    Ethnicity
    Geat
    Ancestry
    Germanics all the way
    Country
    Sweden
    Region
    West Sweden
    Politics
    Nationalist / Ethnopluralist
    Relationship Status
    Alive and kicking
    Gender
    Posts
    2,297
    Thumbs Up
    Received: 626
    Given: 726

    1 Not allowed!

    Default

    Vid den avsnoppades vimserier om romarna må ni inte dröja.
    Last edited by Anthropos; 10-28-2009 at 12:02 PM.
    Pigs can fly... in your face.

  8. #28
    Veteran Member Murphy's Avatar
    Join Date
    Mar 2009
    Last Online
    01-03-2014 @ 08:40 AM
    Meta-Ethnicity
    .
    Ethnicity
    Irish-Scot
    Country
    Ireland
    Region
    Scotland
    Religion
    Roman Catholic
    Gender
    Posts
    4,326
    Thumbs Up
    Received: 111
    Given: 10

    0 Not allowed!

    Default

    Av Matthew Cullinan Hoffman

    STOCKHOLM, 26 oktober, 2009 (LifeSiteNews.com) - Företrädare för katolska och ortodoxa kyrkorna i Sverige ansluter sig konservativa lutheraner att kritisera det senaste beslutet från den lutherska kyrkan i Sverige att utföra homosexuella "äktenskap" ceremonier, rapporterar den katolska nyhetsbyrån.

    I ett gemensamt uttalande katolska och ortodoxa kyrkan tjänstemän uttrycks "Sadness" lära sig "om beslut av synoden av Svenska kyrkan," som är den största religiösa organisation i landet.

    "I våra kyrkor och samfund kommer vi förena inte homosexuella par, eftersom det är i stäv med traditionen i kyrkan och vår vision om att skapa" ett uttalande till. Den uppgav också att beslutet är en svängning bort inte bara från kristna traditionen, men också med tanke på vilken typ av äktenskap som är typiskt för alla religioner. "

    De påpekade att även om dialog med lutheraner skulle fortsätta, "detta beslut av Svenska kyrkan ökar skillnaden."

    Synpunkter från de katolska och ortodoxa representanter upprepades med mer konservativa lutheraner, såsom biskop Hans Stiglund, en nordlig prelat.

    "I mitt sätt att se på det äktenskap definieras som en relation mellan man och kvinna utan utrymme för en relation mellan personer av samma kön, sade han.

    Tre av fyra svenskar är medlemmar i den lutherska kyrkan. Beslutet att tillåta homosexuella "äktenskap" har gjorts av företrädare anknytning till landets politiska partier, som väljs till en nationell församling. Den godkändes med röstsiffrorna 176-62 med 11 frånvaro.

    Även kyrkan tjänstemän har "välsignelse" partnerskap mellan homosexuella i flera år, kan det nya beslutet dem att ringa facket ett "äktenskap". Ministrar som objekt i samvete kommer inte att behöva utföra ceremonin.

    Andrew Brown den liberala tidningen Guardian förbehåll när det gäller beslut, men konstaterar att den svenska kyrkan nu har överskridit gränserna för ens ultraliberala anglikanska kyrkan.

    "Utanför den svenska kyrkan, är detta beslut kommer automatiskt att leda till påfrestningar ecumenically", skrev Brown i en ledare nyligen. "Den svenska lutherska kyrkan aktier dess prästerskap i teorin med Church of England, till exempel. Men nej Engelsk präst skulle vara tillåtet att gifta sig med en gay-par och några skulle vilja. De är inte ens tillåtet att ha tjänster välsignelse. Och som detaljer i berättelsen fram, så kommer det att verka ett objekt lektion i hur man inte SKILJA KYRKAN FRÅN STATEN. "

    Även ledaren för den svenska lutherska kyrkan, ärkebiskop Anders Wejryd, stödde beslutet, även han verkade orolig över det.

    "För min del hade fattat rätt beslut, men jag kan känna med de många som tror det har gått för fort, sade han vid en presskonferens.
    SOURCE

    Regards,
    The Eunuch.
    [Signature Pending]

  9. #29
    Uncircumcised Member Anthropos's Avatar
    Join Date
    Oct 2009
    Last Online
    08-15-2018 @ 08:11 PM
    Meta-Ethnicity
    Germanic
    Ethnicity
    Geat
    Ancestry
    Germanics all the way
    Country
    Sweden
    Region
    West Sweden
    Politics
    Nationalist / Ethnopluralist
    Relationship Status
    Alive and kicking
    Gender
    Posts
    2,297
    Thumbs Up
    Received: 626
    Given: 726

    0 Not allowed!

    Default

    Quote Originally Posted by The Eunuch View Post
    SOURCE

    Regards,
    The Eunuch.
    Den artikeln skulle passa bättre här.

    Men nej Engelsk präst skulle vara tillåtet att gifta sig med en gay-par och några skulle vilja.


    Jag tycker inte det är så lämpligt att låta Eunucken och andra som är helt beroende av översättning hållas här, om jag skall vara ärlig.
    Pigs can fly... in your face.

  10. #30
    Veteran Member Murphy's Avatar
    Join Date
    Mar 2009
    Last Online
    01-03-2014 @ 08:40 AM
    Meta-Ethnicity
    .
    Ethnicity
    Irish-Scot
    Country
    Ireland
    Region
    Scotland
    Religion
    Roman Catholic
    Gender
    Posts
    4,326
    Thumbs Up
    Received: 111
    Given: 10

    0 Not allowed!

    Default

    Quote Originally Posted by Anthropos View Post
    Jag tycker inte det är så lämpligt att låta Eunucken och andra som är helt beroende av översättning hållas här, om jag skall vara ärlig.
    Ja jag kan förstå varför du skulle tro det. Jag vill bara bli älskad !

    Regards,
    The Eunuch.
    [Signature Pending]

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •